Alfred Bos

Alfred Bos

Alfred Bos, recensent Indebioscoop

Ik kijk met mijn oren, zeg ik wel eens. Ik zie films via de soundtrack en dat komt omdat ik ben opgegroeid met radio. Tv kwam later, toen Sinterklaas al een sprookjesfiguur was. Beeld is de illustratie bij het geluid. Zet het geluid van een film af en je raakt snel in de war. Luister zonder beeld naar de geluidsband en je kunt het verhaal  behoorlijk volgen, zeker als je je fantasie de vrije teugel geeft. Dus ik heb een ambivalente verhouding met film. Fantastisch medium, maar soms/regelmatig/vaak maakt mijn fantasie er meer van dan de regisseur. Beeld is maar beeld.

Dat is een omstandige manier om uit te leggen waarom mijn voorkeur uitgaat naar alles wat naar surrealisme riekt. Of het nu sciencefiction is, of avontuurlijke arthouse, of een kostuumdrama dat speelt in een tijd of op een locatie die – naar mijn 21ste-eeuwse maatstaven – volstrekt surreëel is. In die voorkeur passen ook documentaires, want laten we eerlijk zijn: veel werkelijkheid is volkomen absurd. Het beste is om daar vrolijk van te worden.

Veertig jaar films kijken heeft me geleerd dat de vernieuwing uit Europa en, vooral, Azië komt. Ik geloof in deskundigheid en vakwerk. De ambachtelijke meesters uit de filmhistorie – zij die kennis van lenzen hadden, zelf scenario’s schreven en vaak met dezelfde groep acteurs en technici werkten – hebben mijn bewondering; ze vormden mijn smaak. En ze leerden me kijken. Met mijn ogen, bedoel ik, want film gaat over licht en illusie.

 

Films:M – The 39 Steps – The Wizard of Oz (1939) – Roma città aperta (Rome open stad) – Banshun (Late Spring) – Orphée – Sunset Blvd. – Shichinin no samurai (Seven Samurai) – Ascenseur pour l’échafaud (Lift naar het schavot) – Touch of Evil – 8½ (Otto e mezzo) – C’era una volta il West (Once Upon a Time in the West) – Chinatown – C’eravamo tanto amati (Wij hielden zoveel van elkaar) – Barry Lyndon – Blade Runner – Lone Star – Starship Troopers – Mulholland Drive – Killing Them Softly – La Grande Bellezza
Boekverfilming:De vierde man (1983, Paul Verhoeven)
De vierde man (Gerard Reve)
Filmquote:“Cinema is the most beautiful fraud in the world”
Regisseur Jean-Luc Godard in 1963
Bioscoop:Tuschinski, Amsterdam
Bioscoopsnack:Grote zoute pinda’s (kun je ook mee gooien)
Soundtrack:2001: A Space Odyssey (1968)
Filmscène:Some Like It Hot (1959)
Alfred Bos schreef voor InDeBioscoop:
Interview: Jan Matthys, regisseur Vele hemels boven de zevende
Wonderstruck
Sign ‘o’ the Times
The Square
Interview: Michaël Roskam, regisseur van Le Fidèle
The Snowman
Interview: Deepak Rauniyar, regisseur van White Sun
Avicii: True Stories
HHhH – The Man with the Iron Heart
Blade Runner 2049
Interview: Daniela Thomas, regisseur van Vazante
Detroit
Interview: Documentairemaker Phil Grabsky over kunstenaar David Hockney
Interview: Gouden Kalf-winnaar Jan Schermer over sound design
Beguiled, The
Interview: Alain Gomis, regisseur van Félicité
Tulip Fever
Logan Lucky
The Hitman’s Bodyguard
Essay: Hoe de soundtrack een stem kreeg en een personage werd (Martin Scorsese-maand)
Valerian and the City of a Thousand Planets
Dunkirk
Essay: Hebzucht en walging in Casino’s Las Vega (Martin Scorsese-maand)
Rock’n Roll
Interview: Peter Brosens, co-regisseur King of the Belgians
Interview: Aslı Özge, regisseur Auf Einmal
Alien: Covenant
The Circle
Song to Song
Django
Alone in Berlin
Ghost in the Shell
Zero Days
Gimme Danger
Interview: Rob van Scheers, biograaf Paul Verhoeven
De Premier
Miss Sloane
Interview: Hanna van Niekerk, regisseur If the Sun Explodes
Silence
Nieuws: Paul Verhoeven op papier
Interview: Erik van Lieshout, regisseur To Stay Alive – A Method
Het grote Martin Koolhoven interview, deel 2
Essay: Het leven zonder opsmuk
Het grote Martin Koolhoven interview, deel 1
Brimstone
The Founder
Assassin’s Creed
Top 5 + Miskleun 2016
La La Land
Essay: Pillen en pistolen
The Salesman
Nocturnal Animals
Arrival
Interview: Rudolf van den Berg, regisseur Een echte Vermeer
Essay: Once Upon a Time in the West – de western als zen-opera
Hell or High Water
The Beatles: Eight Days a Week
Oasis: Supersonic
The Wailing
The Magnificent Seven
The Infiltrator
Lo and Behold
Interview: Christoph van der Bij, regisseur The Greenstone
Interview: Simon Stone, theaterregisseur maakt speelfilmdebuut The Daughter
Interview: Anna Muylaert, regisseur Don’t Call Me Son en The Second Mother
Nieuwe film Anna Muylaert tijdens WCA Festival
Café Society
Suburra
The Neon Demon
Interview: Michael Dudok de Wit, Oscarwinnaar en regisseur The Red Turtle
High-Rise
Late Spring (Banshun) + Early Summer (Bakushû)
Interview: Frank Wiering, regisseur Andy, bloed en blond haar
Now You See Me 2
Verslag: Amsterdam Spanish Film Festival 2016
Elle
Love & Friendship
Midnight Special
Men & Chicken
Heart of a Dog
Interview: Luca Guadagnino
A Bigger Splash
Moonwalkers
Verslag: In VR waait het niet
Belgica
Office
Hail Caesar!
D’Ardennen
Dubbelinterview: Regisseur Manu Riche en schrijver Dimitri Verhulst
The Revenant
Problemski Hotel
Janis: Little Girl Blue
The Hateful Eight
Top 5 van 2015
Essay: De volgzame nacht – Hoe Pasolini de cinema veranderde
Carol
Steve Jobs
Interview: Thomas Bidegain, regisseur Les Cowboys
Bridge of Spies
Maryland
Youth
Black Mass
Sicario
Life
The Martian
Slow West
Knight of Cups
Mia Madre
Irrational Man
De Fazantenmoordenaars
Mission: Impossible – Rogue Nation
While We’re Young
Interview: Peter Strickland, regisseur The Duke of Burgundy
Every Thing Will Be Fine
La Isla Minima
Danny Collins
Blade Runner: The Final Cut
Spy
Vijf andere films van Yasujirō Ozu
Child 44
Jimi: All is by My Side
The Taking of Tiger Mountain
The Gunman
The Second Best Exotic Marigold Hotel
Chappie
American Sniper
Turist
Interview: regisseur en hoofdrolspeler Turist
A Most Violent Year
Jupiter Ascending
Interview: Roel Reiné, regisseur Michiel de Ruyter
Michiel de Ruyter
Birdman
Top 5 en miskleun van 2014
The Salvation
Mr. Turner
Gooische Vrouwen 2
Interstellar
A Wolf at the Door
20,000 Days on Earth
Under the Skin
The Judge
Gone Girl
A Most Wanted Man
The Tale of the Princess Kaguya 
Sin City: A Dame to Kill For
Maps to the Stars
Magic in the Moonlight
The Expendables 3
Dawn of the Planet of the Apes
Fading Gigolo
Mistaken for Strangers
A Hard Day´s Night
Transcendence
City of Violence
Blue Ruin
Sacro GRA
The Wind Rises
Metro Manila
The Keeper of Lost Causes
Snowpiercer
Kill Your Darlings
August: Osage County
The Grand Budapest Hotel
Kenau
A Touch of Sin
American Hustle
Marina
Blog: Martelen voor dummies
Out of the Furnace
Dallas Buyers Club
Nymph()maniac: Volume II
The Wolf of Wall Street
Top 3 van 2013
Nymph()maniac
Homefront
The Fifth Estate
The Counselor
La grande bellezza
Metallica: Through the Never
Gravity
Greetings from Tim Buckley
The Look of Love
Blue Jasmine
Elysium
Behind the Candelabra
The Bling Ring
Red 2
Jayne Mansfield’s Car
Shokuzai
I, Anna
Catch .44
Foxfire
Gambit
Disconnect
Trance
Welcome to the Punch
Stand Up Guys
Boven is het stil
Berberian Sound Studio
Kon-Tiki
The Sweeney
Hitchcock
The Man with the Iron Fists
Scabbard Samurai
Django Unchained
The Broken Circle Breakdown
Cave of Forgotten Dreams
Cloud Atlas
Lawless