Bob van der Sterre

Bob van der Sterre

Bob

Ooit werkte ik in de postkamer van een grote bank. Ik werkte daar elke avond van zes tot tien, ideale uren om films te kunnen kijken tot diep in de nacht. Mijn zuur verdiende minimumloon ging op aan het huren van video’s. Ik was niet kieskeurig, ik leende waar ik zin in had. Op mijn werk kon ik niet wachten tot ik terug was om dan de nacht te beginnen met Dracula, te vervolgen met Forrest Gump, en te eindigen met Killing Zoe. Avond aan avond keek ik de hele videotheek leeg. Wat een tijd!

Dan komt er ineens een dag dat je denkt: laat ik eens een ‘oude film’ kijken. Die dag is een geschenk uit de hemel. De filmwereld opent zich, met al zijn bizarre en verrassende filmhoekjes. De magie als je de eerste keer 8 ½ kijkt. Overrompeld worden door Citizen Kane. Ik herinner me die emoties allemaal nog goed.

Je evolueert als filmkijker – helemaal als je erover gaat schrijven. Het is wel een beetje oppassen. Je moet ook niet te professioneel worden. Nieuwsgierigheid moet de leidraad blijven. Daarom ben ik blij dat ik bij Indebioscoop straks verder kan met mijn rubriek Camera Obscura. Daarin schrijf ik met veel passie over de pareltjes van de cinema, die om uiteenlopende redenen de weg naar het filmcanon niet hebben gevonden.

Meer schrijfwerk valt te vinden op mijn eigen website, Indipendenza.nl, en ik ben ook redacteur van culturele e-zines jegensentevens.nl en tubelight.nl. Momenteel combineer ik redactiewerk met werk in de overheidscommunicatie. In 2014 zijn mijn lichtvoetige filmessays verzameld in Het lef van Altman.

 

Films:His Girl Friday – Life of Brian – The Thin Red Line (1998) – Le cercle rouge – Les valseuses – Touche pas à la femme blanche – Les enfants du paradis – 8 1/2 – Le charme discret de la bourgeoisie – Sweet Smell of Success – C’eravamo tanto amati – The Life and Death of Colonel Blimp – Czlowiek z marmuru (Man of Marble) – Les tontons flingueurs – Baisers volés – Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb – Le mépris – The Hudsucker Proxy – La grande illusion – MASH.
Boekverfilming:Ulysses (1967, Joseph Strick)
Ulysses (James Joyce)
Filmquote:“When I find myself in a position like this, I ask myself what would General Motors do? And then I do the opposite.”
Johnny Case in Holiday (1930)
Bioscoop:The Movies, Amsterdam
Bioscoopsnack:Chocoladepinda’s
Soundtrack:2001: A Space Odyssey (1968)
Filmscène:Life of Brian (1979)
Bob van der Sterre schreef voor InDeBioscoop:
Camera Obscura: De witte waan
Verslag: IDFA 2017 Deel 5 (slot)
Verslag: IDFA 2017 Deel 3
Verslag: IDFA 2017 Deel 1
Thuis IDFA 2017
Preview: IDFA 2017 Deel 4 (slot)
Preview: IDFA 2017 Deel 3
Preview: IDFA 2017 Deel 2
Camera Obscura: Dracula-overkill in 1979
Preview: IDFA 2017 Deel 1
Loving Vincent
Camera Obscura: Ongewone vampieren
Verslag: AFFR 2017 deel 2 (slot)
Verslag: AFFR 2017 deel 1
Nieuws: Preview AFFR 2017
Camera Obscura: Seks en moord (en een verhaal)
Camera Obscura: Sinistere katten
Camera Obscura: Griezelige honden
Essay: Mean Streets – de start van een fantastische loopbaan
Camera Obscura: Animatie beslist niet voor kinderen
Camera Obscura: Down Under in de 70’s
Verslag: Imagine Film Festival 2017 Deel 3
Free Fire
Verslag: Imagine Film Festival 2017 Deel 1
Camera Obscura: Een gokje wagen
Camera Obscura: Van die dagen…
Sieranevada
Camera Obscura: Relatiesores 4: gekke exen
Verslag: IFFR 2017 Deel 6
Verslag: IFFR 2017 Deel 3
Verslag: IFFR 2017 Deel 1
Het grote IFFR-programma: wat, waar en wanneer (deel 2)
Het grote IFFR-programma: wat, waar en wanneer (deel 1)
Camera Obscura: Relatiesores 3 – maffe schoonouders
Poesía sin fin
Top 5 films + Miskleun 2016
Camera Obscura: Relatiesores 2 – grimmige scheidingen
Verslag: IDFA 2016 Deel 5
Verslag: IDFA 2016 Deel 3
Verslag: IDFA 2016 Deel 2
Thuis IDFA 2016
IDFA 2016 Preview 2: van muziek tot experimenteel
IDFA 2016 Preview 1: van uplifting tot cynisch
Camera Obscura: Relatiesores 1 – overspel
Camera Obscura: Eten en zwarte humor
Camera Obscura: Wraak in stijl
Camera Obscura: WO I van de kritische kant
Camera Obscura: WO I op locatie
Camera Obscura: Oosterse westerns
Creative Control
The Wave
Camera Obscura: Inbreken in Amsterdam
Verslag: Imagine Filmfestival 2016 Deel 2
Verslag: Imagine Filmfestival 2016 Deel 1
Camera Obscura: Eigenwijze ministaatjes
Camera Obscura: Apocalyptisch kijkvoer
Nieuws: Johnny Depp als Trump
Camera Obscura: Vrouwen met een steekje los
Camera Obscura: Astronauten in moeilijkheden
Top 5 + Miskleun van 2015
Camera Obscura: Carrièremannen zonder scrupules
Verslag: IDFA 2015 Deel 6 – Het goede voorbeeld en Hollands leedvermaak
600 Miles
Verslag: IDFA 2015 Deel 2 – Mensen die hun nek uitsteken
Verslag: IDFA 2015 Deel 1 – De kleurrijke werkelijkheid van Errol Morris
Preview IDFA 2015 Deel 2
Preview IDFA 2015 Deel 1
A Perfect Day
Verslag: LIFF 2015 Deel 1 – Komedies in allerlei gedaanten
Verslag: LIFF 2015 Deel 1 – Modetrends in misdaadfilms
Camera Obscura: James Bond, de karikatuur
Le tout nouveau testament 
Camera Obscura: Religie betwist
Camera Obscura: Lang leve het experiment
Camera Obscura: Waardeloze agenten
Camera Obscura: Pure heksen
Camera Obscura: Commercie in zijn hemd gezet
Nieuws: Kung Fury – een Kickstartersdroom werkelijkheid
Camera Obscura: Geblokkeerde schrijvers
Vincent van Gogh – a New Way of Seeing
Camera Obscura: Luchtig tijdreizen
Camera Obscura: Wraakzuchtige gebouwen
Camera Obscura: Kantoren en computers in vroegere tijden
Camera Obscura: Nederland in buitenlandse ogen
La distancia
Top 5 en miskleun van 2014
Camera Obscura: Mannen met issues
Verslag: IDFA 2014 Deel 5 – Kleurrijke karakters
Verslag: IDFA 2014 Deel 3 – Levenslang, ranzig en theatraal
Tips voor IDFA 2014
Camera Obscura: Contacten met gene zijdes
Camera Obscura: Hypnose als woordwapen
Camera Obscura: Films hoog in de hemel
Camera Obscura: Godard niet in Frankrijk
Camera Obscura: Jonge vriendinnetjes
Camera Obscura: Beschaafde gekken
Enemy
Verslag: Imagine 2014 – Verbeelding met wrange nasmaak        
Top 3 van 2013 
Verslag: IDFA 2013 Deel 6
Verslag: IDFA 2013 Deel 2
Gastblog: Hyperrealisme als tovermiddel