Filmfestival Cannes 2017, deel 5 (slot)

Filmfestival Cannes 2017: Deel 5 (slot)
Geen meesterwerken op 70ste Festival de Cannes

door Bert Goessen

Het Festival van Cannes is zondag 28 mei afgesloten met de toekenning van de Gouden Palm aan de film THE SQUARE van Ruben Östlund. Een film die ik in een eerder verslag beschreef als te lang. Maar het schijnt dat de film voor de theatrale release nog wordt ingekort. We zullen moeten afwachten welke versie uiteindelijk in de bioscoop gaat uitkomen.

De 70ste editie kan zonder meer het festival van de middelmaat worden genoemd. Geen enkele film heeft het predicaat meesterwerk verdiend. Dit in tegenstelling tot de voorgaande edities waarin films als I, DANIEL BLAKE, WINTER SLEEP, LA VIE D’ADÈLE en L’AMOUR er met de hoofdprijs vandoor gingen.

You Were Never Really Here

YOU WERE NEVER REALLY HERE
De allerlaatste film in competitie was nog wel een kleine verrassing. YOU WERE NEVER REALLY HERE van de 48 jarige, in Glasgow geboren regisseuse Lynne Ramsay komt binnen als een mokerslag. Acteur Joaquin Phoenix steelt de show in een film die enige gelijkenis vertoont met TAXI DRIVER, het meesterwerk van Martin Scorsese uit 1976. In beide films neemt de hoofdpersoon op afschuwelijk gewelddadige manier wraak op bestaande mistoestanden.

Waar Scorsese’s film ook en vooral een expressie van een tijdsbeeld was, is Ramsay’s film minder universeel. Joaquin Phoenix loopt in de hele film rond met een hamer, het wapen waarmee hij alles en iedereen vermorzelt. De beelden zijn indrukwekkend en worden ondersteund met een aanstekelijke muziekscore. Ramsay’s regie is strak en de camera zit voortdurend op de huid van de personages. Dat zorgt voor een onbehaaglijke sfeer die de kijker in de tang houdt. Vluchten kan haast niet.

Bert Goessen vanuit Cannes

AUS DEM NICHTS
Diane Kruger speelt een overtuigende rol in de nieuwe film van Fatih Akin, die vooral bekend is geworden met GEGEN DIE WAND uit 2004. Krugers rol is echter het enige wat kan bekoren aan de film, want het verhaal is te cliché voor woorden. Vrouw verliest man en zoontje na een bomaanslag op hun winkel. De daders worden gepakt en blijken nazi-sympathisanten te zijn. Als het via de rechtbank niet lukt beiden aanslagplegers veroordeeld te krijgen, neemt de vrouw het recht in eigen hand. Helaas lukt het Akin niet een geloofwaardige film af te leveren. Sommige scènes zijn zo stereotype dat ze menigmaal het voorhoofd doen fronzen.

L’AMANT DOUBLE
Ingewikkelde film van François Ozon over een vrouw die verliefd wordt op een vrijwel identieke tweeling. Bovendien spelen droom en werkelijkheid door elkaar en worden de beelden extra gecompliceerd door het gebruik van veel spiegels. Als kijker moet je voortdurend alert blijven, want bij de minste verslapping ben je zeker de draad van het verhaal kwijt. De gestileerde beelden doen denken aan films van Brian de Palma, die onder andere de film BODY DOUBLE maakte in 1984.

D’APRÈS UNE HISTOIRE VRAIE
Regisseur Roman Polanski heeft een gedegen staat van dienst. Zijn hele oeuvre bestaat uit kwalitatief hoogstaande films. Slechts een enkele keer slaat hij de plank mis. Helaas behoort zijn nieuwste film tot de categorie minder geslaagde films. Het gekunstelde verhaal van een vrouw die een schrijfster zodanig adoreert dat ze zich gaat vereenzelvigen met haar leven, wil maar niet ontbranden. Het scenario, mede geschreven door Olivier Assayas, is keurig op de schrijftafel tot stand gekomen. Helaas is het Polanski niet gelukt dit in pakkende beelden om te zetten. Het blijft een levenloze thriller.

Buiten het hoofdprogramma waren er nog wel een aantal mooie, kleine films in de verschillende bijprogramma’s  te zien.

A CIAMBRA
Een integrerend portret van Pio, jongste telg uit een kinderrijk Roma-gezin dat in het zuiden van Italië

woont. In een mistroostige omgeving moet Pivo zien te overleven tussen allerlei maffia-achtige figuren. Alles wijst erop dat hij via de kleine criminaliteit gaat uitgroeien tot een grote jongen. Het Roma-leven is rauw en hard. De film is net zo groezelig als de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.

L’ ATELIER
De Franse regisseur Laurent Cantet maakte in 2005 het indrukwekkende VERS LE SUD met Charlotte Rampling in de hoofdrol en won in 2008 de Gouden Palm met ENTRE LES MURS. Onder leiding van een schrijfster proberen een aantal werkeloze jongeren in L’ATELIER in een werkgroep het scenario van een film te ontwikkelen. De jongeren worden op die manier gedwongen na te denken over hetgeen hen bezighoudt. Persoonlijke spanningen binnen de groep worden door Cantet getransformeerd tot universele maatschappelijke spanningen. Dat doet hij op een razend knappe manier door laagje voor laagje steeds dieper tot de essentie van de problemen door te dringen. Het intellectuele niveau van de film is dermate hoog dat niet iedereen het geduld zal kunnen opbrengen het einde te halen. De kijker zelf zal ook de nodige bagage moeten bezitten om dit bevlogen portret op zijn merites te kunnen beoordelen.

LA FAMILIA
Venezuela is tegenwoordig een straatarm en gevaarlijk land. In LA FAMILIA krijgen we daarvan een aardig beeld via de strijd om het dagelijks bestaan van een vader en zijn zoon. De rauwe beelden sluiten perfect aan bij de voortdurende zoektocht naar geld, eten, werk en onderdak. Op het einde van de film moeten ze zelfs vluchten van de stad naar het platteland, waar hen niets anders rest dan een bouwvallig onderkomen. Een close-up van de hulpeloze blik in de ogen van het kind kan de film op het einde niet beter samenvatten. Hartverscheurend. Het debuut van Gustavo Rondon Cordova stemt inhoudelijk niet vrolijk. De filmstijl doet echter verlangen naar meer werk van deze cineast.

Lerd

LERD
De 35 jarige Raza leeft met zijn vrouw en kind in een afgelegen dorp in het noorden van Iran. Hij kweekt vissen en is daarbij afhankelijk van de watertoevoer van de nabij gelegen rivier. Zijn rustige leven wordt danig verstoord als op zekere dag de watertoevoer wordt afgesloten door het bedrijf dat zijn grond wil onteigenen. Omdat zijn vissen doodgaan wordt hij gedwongen mee te werken aan de corruptiepraktijken van het bedrijf dat goede connecties onderhoudt met de regering en de lokale autoriteiten.

In een rustig tempo en op geloofwaardige wijze wordt in de film duidelijk gemaakt hoe een kleine, nietsvermoedende, brave burger in Iran zich noodgedwongen moet overgeven aan corruptiepraktijken.

THE FLORIDA PROJECT
Het ontluisterende portret van een alleenstaande moeder met kind, die in een appartementencomplex in Florida woont dat beheerd wordt door een actieve huismeester (mooie rol van Willem Dafoe). De film van regisseur Sean Baker concentreert zich in eerste instantie op het kattenkwaad dat de kinderen in de buurt uithalen. Maar naar het einde toe wordt het steeds meer een sociaal drama over een moeder die niet in staat is haar dochter op te voeden. Hartverscheurende taferelen passeren de revue als ze het kind uiteindelijk moet afstaan. De film geeft een aardig beeld van de belabberde wijze waarop een asociaal gezin zich in de Amerikaanse maatschappij probeert te handhaven. De kinderen spelen de sterren van de hemel.

POSOKI / Directions
De Bulgaarse film van Stephan Komandarev bestaat uit zes verhalen over taxichauffeurs die een caleidoscopisch beeld geven van een land in moreel verval. De eerste taxichauffeur schiet zichzelf en de bankier die hem geld wil lenen overhoop als hij erachter komt dat de rente op zijn geldlening wordt verdubbeld. Het verhaal staat symbool voor de wanhoop die talloze mensen in de huidige maatschappij ervaren.

De overige vijf taxichauffeurs en hun passagiers rijden door de nacht op zoek naar andere manieren om zin aan hun leven te geven. Alle verhalen zijn doordrenkt van bijtende satire over het heden en de toekomst. Erg hoopvol ziet er allemaal niet uit. De kracht van de film zit vooral in de overtuigende uitwerking van de verschillende verhalen. Eigenlijk zijn het zes korte filmpjes die tot een doeltreffend geheel zijn gesmeed.

Tenslotte een overzicht van de waardering van de films door een aantal gerenommeerde filmjournalisten dat het filmvakblad Screen elk jaar publiceert.

Jury Screen

29 mei 2017

Cannes 2017 Preview
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5 (slot)


MEER FILMFESTIVAL