Controverse rond lesbisch drama

Controverse rond lesbisch drama 

door Cor Oliemeulen

Op 26 mei knuffelden regisseur Abdellatif Kechiche en actrices Léa Seydoux en Adèle Exarchopoulos elkaar nog bijna dood toen ze voor hun drie uur durende lesbische romance La Vie d’Adèle in Cannes alle drie een Gouden Palm in ontvangst mochten nemen. Enkele maanden en vele positieve recensies later is een felle woordenstrijd ontstaan tussen Kechiche en Seydoux.  

‘Naar mijn mening zou de film niet moeten worden uitgebracht. Ik voel me vernederd, onteerd en afgewezen – alsof ik vervloekt ben’, zo laat de regisseur in een Frans magazine weten. 

De 52-jarige Frans-Tunesisch regisseur Abdellatif Kechiche baseerde zijn film op een komisch stripverhaal van Julie Maroh. Het leven van het 15-jarige meisje Adèle (Adèle Exarchopoulos) wordt op zijn kop gezet als ze Emma (Léa Seydoux), een jonge vrouw met blauw haar, ontmoet. Ze wordt verliefd, ontdekt haar verlangens en beleeft het geluk en verdriet van haar eerste grote liefde.  

Mening bijgesteld
Voordat de opnames begonnen, was ook de regisseur nog danig onder de indruk van de uitstraling van Seydoux: ‘Toen ik haar ontmoette, deelde ze de schoonheid van haar karakter, stem, intelligentie en vrijheid’, aldus Kechiche. ‘Ze is goed afgestemd op de wereld om haar heen. Ze bezit een echte sociale betrokkenheid, die ik nog meer ontdekte vanaf het moment dat ze was gekozen voor de rol tot het eind van de opnames een jaar later.’  

La Vie d'Adele

De regisseur krijgt nu vast het schaamrood op de kaken als hij zijn mening over Seydoux moet bijstellen. De actrice vertelde de Amerikaanse nieuwssite The Daily Beast van haar verschrikkelijk slechte ervaringen tijdens de filmopnames. Als klap op de vuurpijl noemde ze dat Kechiche een woedeaanval kreeg nadat een scène, waarin Emma en Adèle tot bloedens toe vechten, wel honderd keer moest worden overgedaan. Maar er is nog meer kritiek op de veeleisende regisseur. Hij zou enkele crewleden onheus bejegend hebben. Beide hoofdrolspelers hebben verklaard nooit meer met Kechiche te willen samenwerken.  

Gouden lepel in de mond
Léa Seyoux is niet alleen actrice, maar ook model én kleindochter van Jérôme Seydoux, voorzitter van het internationale bioscoopketen Pathé. Abdellatif Kechiche slaat hard terug door de actrice gebrek aan respect te verwijten. Volgens hem is Seydoux geboren met een gouden lepel in de mond. ‘Ze is onderdeel van een systeem dat niets met mij te maken wil hebben’, vertelde hij aan journalisten in Los Angeles.  Op een Franse tv-zender doet hij er een schepje bovenop: ‘Vanwege mijn economische en etnische achtergrond heb ik het altijd moeilijk gehad om mensen me te laten beoordelen als een artiest.’  

Duidelijk is dat Kechiche met zijn Arabische afkomst zeker zijn nek heeft uitgestoken voor homoseksualiteit. Nadat de film gereed was, zei hij: ‘Dit gaat de Tunesische jeugd goed doen. Een revolutie is niet compleet als het ook geen seksuele revolutie is.’ Nu is de thematiek sinds Brokeback Mountain (2005) van Ang Lee voor Hollywood al lang geen discussiepunt meer. De lengte van de film en de vele seksscènes in La Vie d’Adèle zou je voor lief kunnen nemen. Maar de ontstane polemiek rond de film laat je mogelijk met andere ogen naar de film kijken en maakt de kans op een Oscar bij voorbaat nagenoeg kansloos.  

La Vie d’Adèle draait vanaf 10 oktober in de Nederlandse bioscoop.

 

5 oktober 2013

 

Alle nieuws