ScriptAcademy springt in op behoefte hongerige filmproducenten

ScriptAcademy springt in op behoefte hongerige filmproducenten

‘Scriptschrijven is Alpe d’Huez beklimmen en naar Lourdes kruipen’ 

door Carlijn Strodijk

Vanwege faillissement hield de Amsterdamse Scriptschool eind vorig jaar op met bestaan. Hoofddocenten Paul Bertram en Marja Tutert spanden zich de afgelopen maanden in om de opleiding te behouden. In september maakt de school een doorstart onder de naam ScriptAcademy.

 “Ik had nooit gedacht dat we hier nu alweer zouden staan”, zegt Paul Bertram op de open dag van de ScriptAcademy  in het Endemolgebouw in Amsterdam. “We hebben keihard gewerkt om een doorstart te kunnen maken.”

ScriptAcademy - Hoofddocenten Paul Bertram en Marja Tutert (Foto Carlijn Strodijk)

Met de Scriptschool is het vorig jaar fout gegaan vanwege een oude schuld, die door een samenloop van omstandigheden is ontstaan. Bertram: “Het vorige bestuur wilde hier niet meer mee verder. Er is een nieuw bestuur aangesteld met grote namen als Jacques van Heijningen (voormalig directeur Nederlands Film Festival, Rotterdams Filmfonds), Roel Kooi (voorzitter Vereniging van Onafhankelijke TelevisieProducenten), Richard Molenaar (oprichter Tentoo), Bert Vas Dias (reclamemaker) en Jan Bletz (journalist, uitgever).”

“Het nieuwe bestuur springt in op een breder publiek en er wordt meer aandacht besteed aan nieuwe media. We waren als Scriptschool te onzichtbaar. Door gebruik te maken van kanalen als Facebook, kun je meer (potentiële) talenten en dus ook nieuwe leerlingen bereiken.”

‘Roep om vakkennis is groot’
Bertram: “Filmproducenten hebben vandaag de dag ‘honger’ naar professionele scenaristen met frisse, vernieuwende ideeën. De roep om vakkennis is groot. Wij bieden die aan.”

“Maar in een nieuw jasje”, lacht hoofddocent Marja Tutert. “We hebben de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met alle partners in het veld. Denk aan publieke fondsen, filmproducenten, commerciële partijen en auteurs. We hebben echt gekeken waar in de filmwereld de behoeftes liggen.”

Eerstejaars studenten moeten verplicht een basiscursus volgen. Hier komen onder andere vijftig begrippen aan de orde die je als scenarioschrijver écht moet kennen. Bij deze cursus werk je naar een script van een tien minuten durende film toe. Vervolgens komen er vier vervolgcursussen aan bod: (1)Filmanalyse, vertelstructuur en spanningsopbouw, (2)Personages, (3)Scènes, dialoog en subtekst en (4)Format voor een televisieserie.

Flink in de buidel tasten
De opleiding duurt twee jaar. In jaar twee gaat het om de verdieping van de opgedane vaardigheden. De verplichte basiscursus kost 1.495 euro. De kosten per jaar hangen af van de gekozen modules en het studietempo. Tutert: “Als je alle modules in een jaar volgt, betaal je 6.900 euro. Maar je kunt er ook voor kiezen om alleen bepaalde cursussen te volgen of de opleiding over drie jaar te spreiden.”

Paul Bertram: “We zijn ons ervan bewust dat studenten flink in de buidel moeten tasten. Maar aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijskaartje. Zo vragen we bijvoorbeeld beroemde regisseurs of producenten uit de beroepspraktijk om het werk van studenten te bespreken.”

“Als student moet je bereid zijn om deze Alpe d’Huez te beklimmen en kruipend naar Lourdes te gaan. Scenarioschrijven is een zwaar vak dat een grote discipline vraagt, maar uiteindelijk verrijkt het je leven.” Marja Tutert: “Baangarantie kunnen we helaas niet geven, maar de echte, talentvolle doorzetters komen er wel.”

Endemolgebouw Amsterdam (Foto Carlijn Strodijk)

Doorzetter
Een van die doorzetters is Anne Hofhuis (50). Zij studeerde vorig jaar af aan de Scriptschool. “Ik vond het een feestje om hier te studeren. Ik heb genoten van alle lessen en ik heb ontzettend veel geleerd.”

Dat blijkt. Hofhuis’ eerste film Op Zee, naar het boek van Toine Heijmans, gaat binnenkort op het Nederlands Film Festival in première. Verder schrijft ze op dit moment mee aan een dramaserie voor de VPRO, series voor RTL5 en de Belgische VRT. “Je betaalt veel geld voor de opleiding, maar als je er écht voor gaat, is het de moeite waard”, benadrukt Hofhuis.

In de dop
Diana van Roon (47) is zelfstandig copywriter/communicatieadviseur en is als één van de circa vijftig bezoekers enthousiast over de open dag van de ScriptAcademy. “Een aantal jaar geleden twijfelde ik of ik me voor de opleiding moest aanmelden. Ik was net voor mezelf begonnen, dus besloot het niet te doen. Toch ben ik altijd nieuwsgierig gebleven. Bij scenarioschrijven kun je meer je creativiteit en fantasie kwijt dan bij het werk dat ik nu doe.”

“Wellicht meld ik mij nu wel aan voor de opleiding. De ruimte die de school biedt voor praktijkervaring, vind ik geweldig. Ook is het prettig dat de lijntjes met het ‘echte werkveld’ kort zijn. Als je hard werkt, moet het lukken om als scenarioschrijver ergens binnen te komen. Het lijkt me een prachtig vak.”

 

25 juni 2013

 

Alle nieuws