Anchorman 2: The Legend Continues

***

recensie Anchorman 2: The Legend Continues

Willekeur is koning

door Wouter Spillebeen

De hype rond het lang geanticipeerde vervolg op de legende van Ron Burgundy was groot. Het is moeilijk aan zo’n hoge verwachtingen te voldoen, maar Anchorman 2: The Legend Continues is een verdienstelijke poging.

Anchorman: The Legend of Ron Burgundy (2004) geniet een cultstatus onder fans van Will Ferrell en zijn medesterren. De karikaturale personages waren hilarisch en de veelal geïmproviseerde, willekeurige en absurde grappen bleken eindeloos citeerbaar. ‘I love lamp’, ‘60% of the time, it works everytime’ en ‘Boy, that escalated quickly’ zijn nog steeds geliefd op het internet. Toen regisseur Adam McKay besloot een vervolg te maken, waren de verwachtingen torenhoog.

Recensie Anchorman 2: The Legend Continues

Ron Burgundy en Veronica Corningstone (Will Ferrell en Christina Applegate) zijn getrouwd en hebben een zoon van zeven jaar. Wanneer zij gepromoveerd wordt tot het eerste vrouwelijke fulltime nieuwsanker en hij zijn ontslag krijgt, gaan de twee uit elkaar. Veronica begint een relatie met psycholoog Gary (Greg Kinnear) en Ron begint na een korte job in een waterpark te werken als anker op het eerste 24-uur nieuwskanaal. Hij verzamelt zijn oude team en de strijd om kijkcijfers barst los. Ron is eigenhandig verantwoordelijk voor de popularisering van het nieuws wanneer hij als eerste brengt wat de mensen willen horen in plaats van wat ze moeten horen.

Improvisatie
Het verhaal van Anchorman 2 kent enkele gelijkenissen met de eerste film – Ron zit in de put en klimt er weer uit – maar neemt nog meer vreemde wendingen. Het is vrij warrig, maar naar Anchorman­ -gewoonte is het verhaal niet wat de film drijft. Alles draait om de grappen, die nog steeds vaak geïmproviseerd zijn door de hoofdrolspelers. Het valt nog af te wachten of de nieuwe citaten ook een eigen leven zullen leiden, maar reken er maar niet op. Voor wie niet genoeg kan krijgen van Burgundy is er een director’s cut met maar liefst 763 nieuwe grappen. Die verschijnt voorlopig niet in de Lage Landen.

Anchorman 2 doet alles dat een vervolg moet doen en niets meer. De stijl en het gevoel van de eerste film zijn gerecreëerd. De meeste grappen draaien rond Ron Burgundy en de naïeve weerman Brick Tamland (Steve Carell). De referenties naar nieuwsfeiten en politieke situaties zijn terug, net als het over-the-top gevecht tussen nieuwsteams. De pogingen om de absurde en willekeurige humor te repliceren zijn niet slecht, maar kunnen qua originaliteit en gevatheid niet tippen aan Anchorman. Meer van hetzelfde.

In Anchorman 2  zitten zoveel cameo’s dat het bijna vreemd is een onbekend gezicht te zien. Onder andere Harrison Ford, Jim Carrey, John C. Riley, Sacha Baron Cohen, Liam Neeson, Tina Fey en Amy Poehler tonen hun gezicht. Ook Vince Vaughn keert even terug als Wes Mantooth, Burgundy’s rivaal uit Anchorman.

Promotie
Will Ferrell speelde als Ron Burgundy het anker van enkele lokale journaals, verscheen op talkshows en maakte reclamespots voor de Dodge Durango om Anchorman 2 te promoten. De enorme hype zorgde in Amerika voor een groter financieel succes dan de eerste film, ondanks een teleurstellend openingsweekend. Sommigen zeggen dat de hype te groot werd en het publiek al genoeg had van Burgundy voordat de film verscheen.

Anchorman 2  laat een dubbel gevoel achter. De film doet succesvol denken aan de eerste Anchorman, maar herinnert de kijker er meteen aan dat die beter was. Wie meer Burgundy wil en vond dat de eerste film niet absurd genoeg was, krijgt zijn zin in The Legend Continues.

21 maart 2014