Angry Indian Goddesses

***

recensie Angry Indian Goddesses

Vrouwen bijten van zich af

Een aantal vriendinnen komt bij elkaar, nadat ze elkaar lange tijd niet gezien hebben. De gastvrouw gaat over een paar dagen trouwen en dat moet gevierd worden! Regisseur Pan Nalin opent zijn Angry Indian Goddesses luchtig, om geleidelijk meer drama en diepgang in het verhaal te brengen. Het levert een vermakelijke film met wat verrassende wendingen en maatschappijkritiek.

De eerste shots van de film tonen vrouwen in een door mannen gedomineerde maatschappij. Een Bollywood-actrice moet vooral lekker met haar heupen zwaaien en niet de heldin spelen, want ze is geen held. Een zangeres wordt uitgejouwd, omdat ze in het Engels zingt en haar mannelijke publiek Hindi wil horen. En in de sportschool wordt de opmerking geplaatst dat alle “hotties” er vet verbranden. Probeer je daar meer eens van af te sluiten als je serieus op de loopband aan het trainen bent.

Angry Indian Goddesses

Vervolgens komen de verschillende vrouwen, die net een onprettige ervaring hebben gehad met het mannelijk geslacht, bij elkaar. Ze zijn uitgenodigd door fotografe Freida, die iets te vieren heeft. Ze stapt namelijk in het huwelijksbootje, alleen met wie blijft nog geheim.

Lick my lollipop
Tijdens hun verblijf in Goa delen de vriendinnen lief en leed. Het begin van de film heeft een luchtig karakter en heeft met zijn ontboezemingen en seksueel getinte grappen wel iets weg van een Indiase Sex and the City. Ware het niet dat we ons hier in India bevinden, waar de culturele en kaste-verschillen gevoelig liggen en vrouwen een ondergeschikte positie hebben. Geleidelijk aan brengt regisseur Pan Nalin (bekend van Samsara) meer diepgang én maatschappijkritiek in het verhaal.

Wordt er in het begin van hun samenzijn nog gegrapt over Bollywood-vriendin Pammy die in ‘Lick My Lollipop’ heeft gespeeld, later gaat het over serieuzere zaken als de rol van de vrouw, het kastenstelsel en de vader van de bruid, die zijn redenen heeft om niet bij de bruiloft aanwezig te zijn. Drama sluipt geleidelijk aan in het verhaal en laat zien dat deze mooie Indiase dames niet zo’n eenvoudig leven leiden. Ieder heeft haar strubbelingen, of je nou gevierd actrice bent of succesvol zakenvrouw.

Angry Indian Goddesses

Gewaagde Bollywood-tegenhanger
Die strubbelingen leiden uiteindelijk tot een dramatische gebeurtenis, door Nalin aangegrepen om de ongelijke verhoudingen tussen mannen en vrouwen in India te bekritiseren. Maar dan wel met zijn Angry Indian Goddesses (een verwijzing naar de afschrikwekkend uitziende godin Kali) aan het front, die autoriteiten én mannen die niet deugen een koekje van eigen deeg geven.

Angry Indian Goddesses kijkt met zijn mix van komedie, drama en actie lekker weg, hoewel vooral de tweede helft overtuigt. Het begin – waar de humor de boventoon voert – kabbelt wat voort. Daarbij zijn vrijwel alle hoofdpersonen “hotties met booties”, een beetje dubbelzinnig voor een film die schoonheidsidealen aan de kaak stelt. Desalniettemin schotelt Nalin de kijker een vermakelijke film voor met een diepere laag en wat verrassende wendingen. In India ongetwijfeld een gewaagde tegenhanger van de “shake your booty and belly” Bollywood-industrie.

22 augustus 2016