recensie  Karsu: I hide a secret

Fascinerende Bildungsdocu over Nederlandse Norah Jones

door Joan Gebraad

Al twee keer stond ze in de befaamde Carnegie Hall. Muziekkenners noemen haar de Nederlandse Norah Jones: Karsu Dönmez. Wie is deze tweeëntwintigjarige jongedame die jazz ademt?

Filmmaakster Mercedes Stalenhoef volgde Karsu drie jaar. De Nederlands-Turkse Karsu begint haar carrière met zangoptredens in haar vaders restaurant Kilim in het Amsterdamse Osdorp. De reacties zijn overweldigend. Stalenhoef toont haar jazz spelend achter de piano in het familierestaurant. Het beeld symboliseert haar dans met twee culturen. Enerzijds is daar de Turkse cultuur, gericht op traditie, gezelligheid en familie. Anderzijds voelt zij zich aangetrokken door de vrijere westerse cultuur. Zo heeft ze een discussie met haar moeder omdat ze graag met vriendinnen naar Istanbul wil. Op familiebezoek in Turkije blijkt dat Karsu en haar zus stiekem een beetje zonnen. Ook vriendjes zijn een heet hangijzer. Een paar keer moet de camera dan ook uit.

I hide a secret
Karsu’s ouders zien en horen haar ook graag in het Turks zingen zodat zij dat stukje Turkse cultuur behoudt, maar Karsu verdedigt vurig haar Engelstalige jazzrepertoire. In de stilte van de nacht schrijft en musiceert ze passievol haar eigen liedjes over overspelige minnaressen, liefdesverdriet en het niet durven blootgeven van je ware ik. Iedereen wil dolgraag weten in hoeverre haar diepzinnige en donkere teksten zijn gebaseerd op haar privéleven, maar ‘mijn muziek gaat nooit over mij’, houdt Karsu vol. Ze is bevreesd haar innerlijke wereld bloot te geven.

Recensie Karsu

Van afwijzing tot platencontract
Muziek is een van de grote liefdes in haar leven. Ze groeit erin. Zo toont Stalenhoef een zenuwachtige Karsu als ze auditie voor het conservatorium doet. Tot haar teleurstelling wordt ze afgewezen. Haar teksten zijn zo volwassen, zij is zo jong. Karsu knokt verder. Het ene moment staat ze in een intiem studentenfestival in Leiden, later als zelfverzekerde leading lady op een groot podium in Carnegie Hall. Als haar succes groeit, staan muziekproducenten voor haar in de rij en onder streng toezicht van haar ouders krijgt Karsu uiteindelijk wat zij wil: een platencontract.

Transformatie
Karsu: I hide a secret  is een ontroerende en herkenbare Bildungsdocu met mooie beelden over een tienermeisje dat haar grenzen aftast en zichzelf zoekt. Karsu’s strijd met Turkse tradities en moderne westerse waarden maakt deze documentaire extra interessant. De soms eigenwijze tiener, die stiekem muziek luistert tijdens een saaie economieles en gek wordt van haar beschermende ouders, verandert geleidelijk in een jonge zelfbewuste vrouw die haar publiek met plezier verleidt. Het is nu alleen nog wachten tot Karsu haar grote geheim prijsgeeft.

11 februari 2013

Nieuwsbrief

Onze tips voor de feestdagen: