Men & Chicken

****

recensie  Men & Chicken

Familiegekte op Deens eiland

In Men & Chicken verbeeldt regisseur en scenarist Anders Thomas Jensen een volkomen gestoorde familie die leeft in een absurdistisch universum dat zijn eigen regels volgt, met als resultaat een unieke horrorkomedie.

Tijdens de vertoning van Men & Chicken op het recente Imagine Filmfestival golfden de lachsalvo’s door de zaal en de film werd door de kijkers hoog gewaardeerd. De zwarte komedie rond vijf halfbroers, de een nog excentrieker dan de ander, dankt zijn succes aan een script met originele vondsten en, vooral, voortreffelijke acteerprestaties. Men & Chicken is een anarchistisch sprookje dat zijn eigen regels stelt en daarbinnen volstrekt naturel en geloofwaardig is.

Men & Chicken

Als kijker zit je voortdurend van de ene bil op de andere te wippen. Dit is te krankzinnig en toch ga je al snel overstag voor de behoorlijk verknipte Elias, een vuilbekkende, obsessief onanerende vrijgezel op vrouwenjacht. De Deense topacteur Mads Mikkelsen staat vooral bekend om zijn vertolkingen van grimmige mannen met edele motieven, recentelijk nog als de op wraak beluste cowboy in The Salvation, eveneens naar een script van Men & Chicken-regisseur Anders Thomas Jensen. Er schuilt echter ook een komisch talent in Mikkelsen, die als Elias bijna onherkenbaar is.

Bizar eiland
De humor van Men & Chicken is absurdistisch en droogkomisch. Elias krijgt van zijn broer Gabriel (David Dencik), een vermoeide filosofieprofessor met tic, te horen dat hun vader is overleden. Via een videoboodschap van pa wordt gehint op een duister familieverleden en de broers gaan op onderzoek. Dat voert hen naar het dunbevolkte (fantasie)eiland Ork, waar ze in een soort alternatieve werkelijkheid terechtkomen. Daar leven, naast de burgemeester en de dokter, meer familieleden van Gabriel en Elias. Aan allen is een steekje los, maar wat, dat ontvouwt de film in goed gedoseerde en sterk getimede ontdekkingen.

Regisseur Anders Thomas Jensen heeft een lange lijst van filmscenario’s op zijn palmares (de Nederlandse actieparodie Vet Hard werd door hem geschreven) en dat is aan Men & Chicken, zijn vierde feature film, af te zien. Hoe bizar de situatie op Ork ook is, de filmlogica klopt, de psychologie van de personages eveneens. De broers en hun verwanten blijven karikaturen, maar het zijn karikaturen met volkomen menselijke trekjes. Je gaat ze leuk vinden.

Men & Chicken

Persiflage
Op Ork is een voormalig sanatorium gevestigd en het blijkt een gekkenhuis. Daar zijn de broers thuis met familie die, anders dan Gabriel en Elias tot op zekere hoogte, niet zijn geciviliseerd door de dagelijkse omgang met mensen. Er is een reden voor hun groteske koppen en hun primaire gedrag, en die is te vinden ergens in de donkere gangen en verboden kamers van het landhuis. Men & Chicken is ook een modern sprookje met horrorelementen; een variant op Blauwbaard, maar dan een Blauwbaard die Darwin heeft bestudeerd.

Er komen wel meer films uit Denemarken waarin families of pseudofamilies centraal staan, maar geen enkele zo grotesk als Men & Chicken. Daarnaast varieert de film op het thema van de gestoorde wetenschapper met grootheidswanen en brengt beide thema’s op originele wijze samen. Het is wellicht projectie van deze kijker, maar je kunt in Men & Chicken een persiflage zien op de archetypische Deense film vol zwaarmoedig familiedrama. Jagten (ook met Mikkelsen) of Festen, maar dan volledig op zijn kop gezet. Pluim voor de voortreffelijke rolbezetting en volkomen terecht dat deze eigenzinnige genrefilm ook in de reguliere bioscoop draait.

3 mei 2016