Kung Fury: een Kickstartersdroom werkelijkheid

Kung Fury: een Kickstartersdroom werkelijkheid

door Bob van der Sterre

Zou het zo zijn dat regisseur David Sandberg het nieuwe filmwalhalla heeft ontdekt? Iemand die twee jaar geleden zijn meubels moest verkopen om zijn huur te kunnen betalen, zag twee weken geleden het filmpubliek van Cannes zich rot lachen om zijn film. Zijn productie Kung Fury, die nu gratis te zien is op Youtube, kent een bijzondere online voorgeschiedenis. 

Hoezo hype? Twee weken geleden te zien in Cannes. Op 28 mei de wereldpremière in Umea en de upload naar YouTube. En drie dagen later zal ongetwijfeld de grens van tien miljoen views worden gepasseerd.

Kung Fury

Totaal over de top
Eerst de film. Miami, 1985. Een agent staat in een steeg tegenover een kung fu-legende. Die splijt zijn partner in tweeën. Op dat moment krijgt de agent een schok en wordt hij Kung Fury. ‘Ik werd geraakt door bliksem. En gebeten door een cobra.’ Kung Fury is vervolgens supersterk en atletisch. Dat is noodzakelijk want een nieuwe vijand doemt op. Kung Fury heeft de hulp nodig van ‘Hackerman’ want hij moet terug in de tijd gaan.

Meer vertellen zou de pret bederven. De film is totaal over de top, met dinosauriërs, Lamborghini’s, nazi’s, computergrids en foute muziek. De parodie is weldoordacht, ook al is de film zo ‘cheesy’ als het maar kan, zoals Sandberg het zelf steeds noemt. Volop knipogen en insidersgrapjes over actiefilms à la Miami Connection, The Wraith, The Last Dragon, Cobra, Tron en Electric Dreams. Sandberg zelf speelt de hoofdrol en de productie is Zweeds.

Kung Fury

Het is een speelse, vermakelijke en compromisloze film, eentje waarbij je ouderwets hard moet lachen, en die je gerust een tweede keer kunt kijken voor alle subtiele details, zoals de tracking van oude VHS-banden. Je kunt denken aan de parodiërende stijl van Gareth Marenggi (parodie op Stephen King-horror) en Danger 5 (parodie op cheesy spionageseries). Aan een complete speelfilm wordt nu gewerkt. Hollywoodproducers ontfermen zich over de productie. De Kung Fury-merchandise komt al op gang.

Moeilijke weg
Zo kan de 29-jarige Sandberg dus vermoedelijk wel binnenkort een nieuwe bank kopen, en als het meezit zelfs een nieuw huis, maar de weg erheen was moeilijk. Hij was al een tijdje reclame- en videoclipregisseur, wilde graag eens een echte film maken, maar het gebeurde alsmaar niet. Sandberg probeerde het alleen te realiseren. Zijn droom kostte bijna al zijn geld. Zijn bank en zijn tv had hij intussen al verkocht om de huur te betalen.

Zodoende besloot hij het anders aan te pakken: eerst een trailer maken en vervolgens een Kickstarter-project beginnen. De trailer ging eind 2013 online. ‘De eerste vijf uur gebeurde er niets. Een echte bummer.’ Het veranderde toen Andreas Cahling, Thor in de film, het op zijn Facebook deelde. Iemand postte het weer op Reddit en ‘het internet explodeerde’. In 24 uur was het doel, tweehonderdduizend dollar, al binnen. In een maand haalden ze het drievoudige op.

 

Slapen in de garage van oma
Nu stond de deur open voor een echte film, althans, eentje van een half uur. Acteurs hoefden niet geregeld te worden door het systeem van Kickstarter. Door bij te dragen hadden veel mensen automatisch al een rol als figurant of bijrol verworven. Het leverde een bijzonder tafereel op van veertig mensen die van heinde en verre reisden naar Umea, een stadje in het noorden van Zweden. Zij verbleven in de garage van Sandbergs oma.

Die werkwijze geeft wel een heel andere sfeer dan bij een miljoenenproductie van Hollywood. De Texaan Steven Chew had bijvoorbeeld 10.000 dollar betaald en kreeg als dank de rol van Kung Fury’s partner – ook al had hij natuurlijk geen enkele filmervaring. Sandberg: ‘Sommige mensen bleven voor een dag, sommigen voor twee weken, sommigen zijn er nog steeds. Een jongen bleef voor drie maanden. Hij verbleef bij mijn moeder. Ze vonden het geweldig. Het was erg vriendelijk allemaal, als een grote familie.’

En als je wind mee hebt, lukt alles. David Hasselhoff kon in al deze cheesyness  niet ontbreken. Hij bekeek de trailer, kwam prompt naar Zweden en zong de titeltrack op muziek van Mitch Murder. Hasselhoff heeft ook een cameo in de film als ‘Hoff 9000’. De bestellingen voor het jasje dat Hasselhoff draagt in de videoclip zijn intussen niet meer bij te houden.

Kung Fury

Geen bewust stappenplan
En toen dus zelfs een voorpremière in Cannes. Sandberg was doodnerveus, hij dacht dat het chique publiek de film zou uitjouwen. Maar het ging anders. ‘Ik kon de eerste tien minuten niets horen omdat mensen zo hard aan het lachen en klappen waren.’ Variety noemde het zelfs de beste film van het festival. Nu zit hij al weer in New York (het Rooftop festival) waar hij nog aan het bijkomen is van het openingsfeest in Umea afgelopen donderdag. In L.A. heeft hij al producers ontmoet.

Het klinkt als een bewust gekozen stappenplan, van trailer naar korte film naar speelfilm, maar dit is natuurlijk stomtoevallig zo gegaan. Simpelweg omdat er geen geld was voor méér. Het is een van de zeldzame gevallen dat het vuur van zo’n initiatief niet dooft maar daadwerkelijk is veranderd in een flinke brand.

Opvallend is de rol die het open internet speelt voor deze productie, met name de online community Reddit. (Voor wie de site nog niet kent, zie mijn artikel.) Sandberg is zelf al jaren ‘redditor’ (iemand die bijdraagt aan de site). Je kunt zodoende de hele PR rondom zijn project tot vier jaar geleden teruglezen. Van een nog zoekende ploeteraar naar successtory.

Online aanpak
Sandberg spotte Andreas Cahling bijvoorbeeld ook via Reddit. De gebruikers van de site buitelen nu dan ook over elkaar heen van bewondering. Sandberg gaf daarom gisteren een AMA (Ask Me Anything), een podium dat tegenwoordig vaste prik is voor topacteurs en -regisseurs.

Het ging zelfs zover dat Sandberg steun zocht bij een subpagina van Reddit die gaat over programmeertaal. ‘Ik wilde een code die plausibel zou zijn, dus ik vroeg hen of ze iets aan code konden schrijven zodat ik tijd kon hacken. Ze dachten uiteraard dat ik een idioot was maar één held stond op en stuurde me een paar regels code.’

Natuurlijk werkt deze online aanpak beter bij een parodie op de jaren tachtig dan iemand die bijvoorbeeld de nieuwe Alain Resnais wil worden. Niettemin, ook actiefilms en komedies hebben originele input nodig. De laatste decennia is er tamelijk weinig popcornmateriaal om verheugd over te raken. En als deze kier eindelijk eens wat wijder open gaat, en andere regisseurs net als Sandberg op deze manier weer kunnen maken wat ze echt  willen maken, dan kan het popcorngedeelte van de filmwereld zichzelf misschien weer gaan herontdekken, en is een nieuw filmwalhalla misschien niet onbereikbaar meer.

 

1 juni 2015

 

Alle nieuws