LIFF 2016 Deel 1: Indie-films van hoog niveau

logo-liff

Deel 1: Indie-films van hoog niveau

door Wim Meijer

In het eerste deel van het LIFF 2016 zien we een originele tranentrekker van jewelste met Liam Neeson als gigantische ent, een drietal jongeren zonder verblijfsvergunning en hun lerares die ze daaraan probeert te helpen én een taxichauffeur in Peru die niet altijd al mensen rond reed, maar er vroeger hele andere dingen mee deed.

 

A Monster Calls

A Monster Calls
Toen schrijfster Siobhan Dowd overleed aan borstkanker, werkte ze aan een boek. ‘She had the characters, a premise, and a beginning. What she didn’t have, unfortunately, was time’, aldus Patrick Ness, die haar literaire erfenis oppikte en A Monster Calls (eerst het boek, toen het script) schreef op basis van Dowds ideeën.

De achtergrond van het ontstaan van deze film is mistroostig, evenals de film zelf. A Monster Calls is een ware tranentrekker, waarin brugpieper Conor (Lewis MacDougall) zijn eigen monster (Liam Neeson als taxus-ent) creëert om zo grip te krijgen op de realiteit. Naast een doodzieke moeder (Felicity Jones) die kanker heeft, bestaat de realiteit uit pesterijen op school, een strenge, zorgzame oma (Sigourney Weaver) en een afwezige vader (Toby Kebbell).

Regisseur J. A. Bayona (The Impossible) vertelt het drama vanuit de optiek van Conor. Het levert creatieve, kleurrijke aquarellen als fantasieën op, een grafisch mooi weergegeven monster en originele fantasy. A Monster Calls leunt vrij zwaar op emotie, maar sterk acteerwerk en een scherp plot waarin drama en komedie elkaar afwisselen maken de film toch tot een succes.

 

From Nowhere

From Nowhere
Films als From Nowhere is waar het LIFF om bekend staat. Natuurlijk, ze draaien ook publiekstrekkers als Hacksaw Ridge, Nocturnal Animals en Arrival, maar van die films staat de releasedatum al vast. Juist met de Amerikaanse indiefilms van hoog niveau weet Leiden zich te onderscheiden. En From Nowhere is zo’n film. Niet ondertiteld. Geen releasedatum. Wel een fijne film.

Het drama van de Australische acteur/schrijver/regisseur Matthew Newton portretteert drie jongeren zonder papieren. Julienne Nicholson, het meest bekend uit August: Osage County, speelt de zorgzame lerares Jackie die erachter komt dat verscheidene kinderen in haar klas geen verblijfsvergunning hebben. Ze doet haar uiterste best ze te helpen, stuurt ze naar een advocaat gespecialiseerd in immigratie, maar is het genoeg?

From Nowhere toont de problemen waar dit soort kinderen tegenaan lopen en protesteert in stilte tegen het Amerikaanse systeem. High school zonder papieren kan nog en wordt gedoogd, maar de universiteit? Vergeet het maar. En dat terwijl ze volledig zijn ingeburgerd, de economie draaiende houden en bijzonder slim zijn.

 

Magallanes

Magallanes
Het LIFF verzorgt niet alleen indie uit Noord-Amerika, maar ook hun Latino- en zuiderburen zijn van de partij. Neem bijvoorbeeld het regiedebuut van Salvador Del Solar, waarin een Peruviaanse taxichauffeur een vrouw in zijn taxi krijgt die hem herinnert aan zijn verleden als militair. Een verleden dat hij liever vergeet en waar hij niet trots op is.

Magallanes, met een titelrol voor Damián Alcázar als oud-militair, is een psychologisch drama dat met moeite op gang komt en het lome leven in Peru effectief verfilmt, maar ook lang van stof is. Dat het hier een debuut betreft is zichtbaar, met een rafelig, voorspelbaar plot (neergepend door Del Solar) en traag tempo. Wel lovenswaardig zijn de personages die levensecht aanvoelen en gepolariseerd handelen, zonder uitschieters naar goed of kwaad. Tel daarbij op een grimmig, corrupt sfeertje en zonovergoten shots van Lima en je hebt toch een aardige Zuid-Amerikaanse film te pakken. Een veelbelovend debuut dat wat finesse tekort komt om echt te imponeren.

 

2 november 2016

 

DEEL 2

DEEL 3

DEEL 4

 

MEER FILMFESTIVALS