LIFF 2014 – Preview

Wat je moet gaan zien in de Sleutelstad

Leiden heeft al een aantal jaren een van de gezelligste en knuste filmfestivals van Nederland. Het festival begon ooit als de liefdesarbeid van film minnende studenten, maar is inmiddels gegroeid en niet meer weg te denken uit de Sleutelstad. InDeBioscoop doet uitgebreid verslag van het Leiden International Film Festival (LIFF), dat van 1 tot en met 9 november zal worden gehouden.

door George Vermij

LIFF 2014: Interstellar

Sinds een aantal jaar ligt de focus in Leiden op Amerikaanse independent cinema. Op eerdere edities waren er al pareltjes te zien zoals Short Term 12 en Safety not Guaranteed. Dit jaar hebben de programmamakers weer een spannende selectie gemaakt. Listen up Philip belooft een komisch inkijkje te geven in de frustraties en neuroses van een jonge narcistische Amerikaanse schrijver gespeeld door Jason Schwartzman.  Hij is net klaar met zijn tweede boek, maar kan de druk van het schrijversbestaan niet meer aan. Als hij de kans krijgt om bij zijn schrijversidool te verblijven, pakt hij die gelijk aan. Maar soms is het beter als je je idolen niet leert kennen.

Perspectieven
The Disappearance of Eleanor Rigby: Him & Her is een interessant relatiedrama verteld vanuit verschillende perspectieven. Let wel op welke film je kiest want er zijn twee versies. In Her zien wij het verhaal van Jessica Chastain en hoe ze valt op Conor (James McAvoy). Zijn kant van het verhaal wordt weer getoond in Him. De films tonen hoe elke relatie weer anders wordt ervaren ook al is er een gemeenschappelijke band.

Naast de kleinere Amerikaanse films is Interstellar, de nieuwe film van Christopher Nolan, van een heel ander kaliber. Matthew McConaughey speelt een astronaut die met zijn bemanning erop uit wordt gestuurd om de wereld te redden van een kolossale milieuramp. Nolan is natuurlijk niet de minste regisseur in het genre van de kaskrakers, waarmee de verwachtingen omtrent Interstellar op zijn zachtst gezegd hooggespannen zijn.

Reputatie
Naast Amerikaanse cinema heeft het LIFF een sterke reputatie wat betreft de grotere arthousefilms. Al eerder draaiden Amour en La grande bellezza als voorpremières op het festival. Het programma biedt nu de nieuwste film van het cinefiele wonderkind Xavier Dolan, Mommy. Verder is er de biopic Mr. Turner over de Britse schilder Turner te zien die is geregisseerd door Mike Leigh (Naked, Secrets & Lies ). De film won op Cannes de Gouden Palm voor de hoofdrol van Timothy Spall die al jaren met Leigh werkt.

LIFF 2014: Mr. Turner

Tot slot is er nog het Israëlische Bethlehem dat het beklemmende verhaal vertelt van een officier in de geheime dienst die contacten onderhoudt met een Palestijnse informant. De film toont de spanningen die er ontstaan als de personages gedwongen worden om keuzes te maken die indruisen tegen hun moraal of groepsloyaliteit.

Naast deze selectie draaien er natuurlijk nog meer nieuwe en oude films. Zo heeft het programma ook veel klassiekers. Kijk hier voor een volledig overzicht van de films.

27 oktober 2014

LIFF 2014 DEEL 1