Captain Phillips

***

recensie  Captain Phillips

Amerikaanse superheld

Na United 93 en Green Zone pakt regisseur Paul Greengrass nogmaals uit met een film over een typisch Amerikaanse held. Kapitein Phillips buigt niet onder de druk van Somalische piraten.

Captain Phillips is gebaseerd op het verhaal van Richard Phillips, de kapitein van een vrachtschip dat in 2009 werd gekaapt door Somalische piraten. De Maersk Alabama is het enige Amerikaanse vrachtschip in tweehonderd jaar dat in de handen van kapers viel. Phillips (gespeeld door Hollywoods eeuwige goedzak Tom Hanks) houdt het hoofd koel en weet de eerste aanval van de Somaliërs af te wenden. Tegen hun tweede poging kan hij zich minder goed verdedigen, vier gewapende mannen enteren de Maersk Alabama. De crew van het schip verbergt zich in de machinekamer terwijl de kapitein en zijn adjudanten de mannen te woord staan. De piraten zijn belust op geld, maar wat in de kluis zit is niet genoeg. De situatie escaleert wanneer de kaping in een gijzelneming omslaat en uitmondt in een confrontatie tussen een reddingsboot en een Amerikaans militair schip.

Recensie Captain Phillips

Heroïsch
Het spannende verhaal van kapitein Phillips heeft alle heroïsche kenmerken om klaar te zijn voor het grote scherm. Voeg daar een uitstekende hoofdacteur, een rijkelijk budget en een ervaren regisseur aan toe en het resultaat kan bijna niet slecht zijn. De film kent een strakke montage, net genoeg schuddende camera’s om de wild deinende zee na te bootsen en een acteerprestatie van Hanks om ‘u’ tegen te zeggen.

De film creëert spanning zoals alleen Hollywood-releases dat kunnen. De Somaliërs zwaaien met hun wapens als was het speelgoed en iedere woordenwisseling kan in een bloedbad uitmonden. De snaar staat constant gespannen en de gijzelaars komen tot driemaal toe net niet vrij. De kapers zijn geen doorslechte mensen, ze zijn in de criminaliteit gedwongen. De regisseur wil dat zowel Phillips als de piraten de kijker aangrijpen, maar vergeleken met Tobias Lindholms Kapringen  komt Captain Phillips oppervlakkig over. Kapringen is dan ook een psychologisch drama over gijzelaars die maanden lang in een hel leven, terwijl Captain Phillips een meer actiegerichte film is over een kort conflict.

Recensie Captain Phillips

Realisme
Captain Phillips mist realisme, ondanks de setting van het waargebeurde verhaal. In de eerste vijf minuten van de film is het duidelijk dat de hele crew weet dat op de vaarroute een verhoogd risico op piraterij bestaat, die informatie wordt door e-mails verspreid. Toch is de ongelooflijk heldhaftige kapitein de enige die eraan denkt om de antipiratenkooien te sluiten en de veiligheidssystemen te testen. Zelfs onder de enorme druk van twee Somaliërs die een machinegeweer op hem richten, verpinkt hij niet en weet de piraten net lang genoeg aan het lijntje te houden om de crew verborgen te houden. Hij ontwijkt nipt kogels en denkt altijd een stap verder dan de piraten. Maak plaats man van staal, hier is de nieuwe Amerikaanse superheld.

Captain Phillips  is een spannende actiegerichte film die qua diepgang het loodje moet leggen tegen Lindholms Kapringen  en qua originaliteit aan de South Park-aflevering Fatbeard. Niet de film van het jaar, wel een aangenaam tussendoortje.

18 november 2013