Casse-tête chinoi

****

recensie  Casse-tête chinois

Franse papa zoekt liefde in New York

door Joan Gebraad

Soms zijn romantische komedies gewoonweg tenenkrommend slecht. Zo niet Casse-tête chinois. Een romcom met humor, liefde en een happy ending maar met een frisse twist.

Casse-tête chinois (Chinese Puzzle) is het derde deel van een Franse romcomtrilogie geregisseerd door Cédric Klapisch. In 2002 trapte de trilogie af met L’auberge espagnole (The Apartment). Hoofdrolspeler en aspirant romanschrijver Xavier (Romain Duris) is in deze film nog een twintiger die in het kader van het Erasmus-uitwisselingsprogramma in een appartement in Barcelona bivakkeert. Hier leert hij een aantal levenslange vrienden kennen en ontmoet hij geliefde Martine.

In Les Poupées Russes (Russian Doll, 2005) zijn we tien jaar verder. Xavier en enkele van zijn vrienden staan op het punt te gaan trouwen. Andere levensfase, Xavier dumpt Martine en gaat achter de Engelse Wendy aan.

Recensie Casse-tête chinois

Het laatste deel van de trilogie speelt zich weer tien jaar later af. Xavier worstelt met zijn schrijverschap, het leven in een nieuw land, maar bovenal de complexe relaties met de vrouwen in zijn leven. Vrouw Wendy (Kelly Reilly) verruilt hem voor een rijke Amerikaan en vertrekt met hun twee kinderen naar de Big Apple. Zijn lesbische vriendin Isabelle (Cécile De France) en haar partner Ju (Sandrine Holt) zijn uit op zijn sperma en ex Martine (Audrey Tautou) – inmiddels moeder – ziet een nieuwe kans voor hun relatie. Op wonderbaarlijke wijze belanden alle personages in New York.

Komedie met diepgang
De ontwikkeling van Xaviers complexe relaties met de vrouwen in zijn leven levert hilarische, maar tegelijkertijd ook confronterende situaties op. Als Xavier op een dag met zijn kinderen in de speeltuin is, staat Isabelle totaal onverwacht voor zijn neus. Met een kinderwagen. Ze vraagt hem even op ‘hun dochter’ te letten. Net op dat moment komt Xaviers zoon naar beneden van de glijbaan. Wat hoort hij nu? Xavier legt hem uit dat hij nog een zusje heeft. Met twee moeders. En een vader.

Niet veel later rommelt Isabelle in Xaviers appartement aan met haar babysitter, haar vaste relatie met Ju op het spel zettend. Xavier krijgt een verrassend telefoontje van Ju. Hij moet meteen naar huis rennen, want de Amerikaanse immigratiedienst komt zijn huis inspecteren. Half in paniek zoekt Xavier een manier om Isabelle en haar lover op tijd zijn huis uit te bonjouren en de immigratiedienst ervan te overtuigen dat zijn huis geen broedplaats van illegale activiteiten is.

Recensie Casse-tête chinois

De Chinese puzzel
De filmtitel verwijst naar een Chinese puzzel. Kenmerk hiervan is de moeilijkheid. Door een continu proces van proberen en fouten maken, puzzelstukken toevoegen of verwijderen en het nog eens proberen, kan de puzzel uiteindelijk worden opgelost. De puzzel staat dus symbool voor de relaties tussen de hoofdpersonen, die allemaal via complexe relaties met elkaar verbonden zijn en door middel van trial and error moeten leren hoe ze harmonieus met elkaar kunnen omgaan. Leven en leren. De puzzel is een metafoor voor het moderne gezinsleven, dat – een oude Chinese filosofische gedachte – chaotisch, maar ook ergens samenhangend is.

Al met al is Casse-tête chinois een leuke film met al het goede van een romantische komedie, maar ook met aandacht voor de complexiteit van het moderne gezinsleven.

5 mei 2014