Locke

****

recensie  Locke

Hachelijk huzarenstukje op de M1

Een man maakt een nachtelijke autorit van Birmingham naar Londen. Geen gestoorde lifters, spectaculaire achtervolgingen of een heftig verkeersongeluk. Slechts drama. Zeg maar gerust een tragedie. Eén man in een auto met een telefoon. Meer is niet nodig.

Ivan Locke is een normale, bijna saaie man die is gezegend met een gelukkig huwelijk, twee aardige zonen en een goede baan. Als hardwerkende en gerespecteerde constructiemanager leidt hij een van de grootste bouwprojecten van Europa. Juist op de belangrijkste dag van zijn klus ontvangt hij een telefoontje waardoor hij zich genoodzaakt voelt resoluut het roer om te gooien. Tot grote afschuw van zijn baas meldt hij zich af voor zijn werk en belt zijn vrouw dat hij vanavond niet thuis komt. Maanden geleden is er iets gebeurd waardoor Locke nu een andere bestemming heeft.

Recensie Locke

Fascinerend levensecht
Tom Hardy is fascinerend levensecht als de titelfiguur. Na successen op toneelpodia en in tv-series heeft de 37-jarige geboren Londenaar de weg naar het witte doek gevonden. Hij brak door in het actiemysterie Inception (2010) van Christopher Nolan en werd wereldwijd bekend als de schurk Bane in The Dark Knight Rises (2012) van dezelfde regisseur. In Locke laat hij voor het eerst zien dat hij met gemak in zijn eentje een film kan dragen.

Sinds zijn ontdekking als zeer begenadigd filmacteur staan producenten in een lange rij. Binnenkort is hij te zien in het misdaaddrama The Drop en voor volgend jaar loopt zijn agenda snel vol. Zo wordt Tom Hardy in de nieuwe Mad Max de gelijknamige held en zal hij een hoofdrol spelen in The Revenant van de Mexicaanse topregisseur Alejandro González Iñárritu.

De Engelse regisseur Steven Knight wilde Locke alleen maar maken mits Hardy toestemde. Na zijn bejubelde scenario’s van Dirty Pretty Things (2002) en Eastern Promises (2007) maakte Knight vorig jaar zijn speelfilmdebuut met de misdaadprent Hummingbird. Daar experimenteerde hij met camerahoeken vanaf en vanuit een rijdende auto, waarbij hij mooie beelden en verrassende perspectieven ontdekte. Het concept voor Locke was geboren. In deze film zien we Tom Hardy van diverse kanten sfeervol gefotografeerd en belicht. Ondanks het feit dat de protagonist de hele tijd op een autostoel zit en nauwelijks beweegt, ontstaat er daadwerkelijk een gevoel van visuele dynamiek.

Recensie Locke

Nieuwe missie
Locke is zo geobsedeerd door zijn nieuwe missie dat hij alle gebeurtenissen zo zakelijk mogelijk benadert. Voorzien van een degelijke baard en een nasaal Welsh-accent moet Hardy het niet hebben van grote gebaren, maar van subtiele emoties in het gezicht, zijn ogen en zijn stem – waarlijk een masterclass acteren. Het blijkt niet niets: verstek laten gaan voor de belangrijkste klus van je werkleven, je vrouw opbiechten waarom je niet naar huis komt, je zoons meedelen dat je niet samen met hen een grote voetbalwedstrijd kunt kijken en ondertussen ervoor zorgen dat het kostbare bouwproject zonder jou niet instort.

Het drama kent een spannend scenario met uitstekende stemrollen van Locke’s echtgenote Katrina (Ruth Wilson), zijn zonen (Tom Holland en Bill Milner) en zijn nerveuze alcoholistische collega Donal (Andrew Scott) die het werk moet overnemen. In een race tegen de klok slaan bij alle betrokkenen de opwinding en frustratie toe. Locke moet een hoge prijs betalen voor zijn misstap, maar voor hem is er maar één keus: de ene verantwoordelijkheid weegt zwaarder dan de andere. Wat begint met de constructie van een gebouw eindigt met de verwoesting van een leven.

6 oktober 2014