Sabotage

**

recensie  Sabotage

Arnie is onsterfelijk

door Wouter Spillebeen

End of Watch-regisseur David Ayer heeft de eer om actieheld Arnold Schwarzenegger in de herfst van zijn leven op te voeren in een rol met meer inhoud dan spierbundels.

Wat heeft Arnold Schwarzenegger toch een indrukwekkende en gevarieerde carrière. De Oostenrijkse bodybuilder zette in de jaren ’60 meermaals de titel Mister Universe achter zijn naam. Daarna acteerde hij in actieklassiekers zoals The Terminator, Predator, Total Recall… Hij ambieerde een politieke carrière en schopte het in 2003 zomaar eventjes tot gouverneur van California, zowat het hoogste ambt dat een niet-Amerikaan in de VS kan bekleden. Als politicus voerde hij vreemd genoeg strijd tegen al te gewelddadige films en games. Enkele jaren geleden keerde hij met The Expendables terug naar het grote scherm en in Sabotage, alweer een ultragewelddadige en soms ziekelijke actiefilm die hij als politicus nooit zou goedkeuren, is hij weer de enige leading man.

Recensie Sabotage

Vuurwapens en gevloek
John ‘Breacher’ Wharton is de leider van een excentriek Special Operations Team dat geregeld undercover gaat bij drugbaronnen, gangsterbendes en misdaadfamilies, om hen dan met veel  vuurwapengeweld en gevloek neer te halen. Op een van Breachers laatste missies probeert hij een paar miljoen te stelen van de misdadiger die ze in het vizier hebben. Alles lijkt volgens plan te gaan, maar wanneer ze het geld wil ophalen, is het al verdwenen. De dienst interne zaken krijgt lucht van de louche praktijken en schort het team op. Erger nog: de collega’s komen een voor een op gruwelijke wijze aan hun eind. Iemand jaagt op de losgeslagen Special Ops en Breacher lijkt in zijn onderzoek naar de dader gedreven te worden door iets anders dan geldzucht of kameraadschap.

Paranoia
Voor een keer is Schwarzenegger niet de tank die moeiteloos honderden vijanden tegelijk neermaait. Hij is een kwetsbare, oudere man met angst voor de dood, die zichzelf constant moet omringen met zijn teamgenoten, wil hij een kans hebben om te overleven. Wanneer dat team alsmaar kleiner wordt, groeit zijn paranoia.

Recensie Sabotage

Jammer genoeg is Arnie met de jaren geen betere acteur geworden, zijn performance is nog altijd even emotieloos als in Terminator, waar die karaktertrek veel beter geschikt was. Het acteerwerk van de andere acteurs varieert van overacting (Joe Manganiello en Mireille Enos) tot beladen en sympathiek (Sam Wothington), tot relatief ingehouden en sereen (Terrence Howard).

Sabotage  is keihard en zeer grafisch in het tonen van opengereten lichamen, verwijderde darmkanalen en Schwarzeneggers botoxgezicht, niet voor zwakke magen dus. Het is leuk om te zien dat de verouderde actiefiguur rollen met inhoud krijgt, nu moet hij die enkel nog overtuigend weten te brengen.

12 mei 2014