Saving Mr. Banks

***

recensie  Saving Mr. Banks

De onttovering van Mary Poppins

door Joan Gebraad

Wie kent Mary Poppins nu niet? Dankzij de klassieker met Julie Andrews uit 1964 maakten velen kennis met Pamela Travers eigenzinnige nanny. Saving Mr. Banks laat zien dat het ontstaansproces van deze film alles behalve supercalifragilisticexpialidocious was. Een film over de mooie en minder mooie kanten van Disney.

Saving Mr. Banks vervlecht twee verhaallijnen met elkaar. Travers jeugd en haar onderhandelingen met Disney. Schrijver Pamela Travers ziet het Australische levenslicht als Helen Lyndon Goff (Emma Thompson). Haar vader (Colin Farrell) is een charmante man met weinig succes in zijn werk. Hij wordt van bankbediende gedegradeerd tot klerk. Dit doet hem pijn. Gedurende haar jeugd worstelt de jonge Goff met haar ambivalente houding ten opzichte van haar vader. Kon ze hem maar redden. Uit haar fantasie ontspringt Mary Poppins, een creatie die later een succes wordt. De wereld is dol op de bijzondere nanny.

Recensie Saving Mr. Banks

Zo ook Walt Disney (Tom Hanks), die zijn dochters heeft beloofd een film over Mary Poppins te maken. Met moeite krijgt hij Travers zover om te onderhandelen over een verfilming. In Los Angeles ontvlamt dan ook een met vlagen komische strijd tussen de charmante Disney en de stijve, gedistingeerde Travers. Weet Disney de kritische Travers tevreden te stellen?

Mary Poppins: betere versie van Travers
Saving Mr. Banks toont de wortels en diepgang van de figuur Mary Poppins. Dat is een goede zaak, want Poppins heeft ook een verdrietige kant. Wie goed naar Travers kijkt, ziet Poppins. Haar gedistingeerde, formele taalgebruik, haar stijve houding en haar klassieke uiterlijk zeggen genoeg. Hoewel gebaseerd op Travers tante, is Poppins uiteindelijk een geïdealiseerde versie van Travers. Mary Poppins schiet de kinderen van de familie Banks te hulp, maar uiteindelijk komt zij niet om hen  te redden. De nanny komt voor hun vader, merkt Walt Disney op, terwijl Travers in tranen schiet. Travers slaagt als Mary Poppins in de fictieve wereld iets te doen wat haar in werkelijkheid niet lukte: haar vader redden.

Komisch samenspel
Emma Thompson en Tom Hanks leveren een goede acteerprestatie. Door hun samenspel zijn de onderhandelingen tussen Disney en Travers plezierig om naar te kijken. Hun karakters verschillen als dag en nacht. Een Australische conservatieve dame met een ‘stiff upper lip’ en een charmante, vrolijke, nonchalante man. Bij hun eerste ontmoeting begroet Disney Travers warm, joviaal en slaat op haar arm. Koeltjes, en op een wat bekakte, strenge toon wijst ze hem erop dat zij ‘Mrs Travers’ is en hij ‘Mr Disney’. Disney trekt zich hier niks van aan en spoort haar aan hem Walt te noemen. Ook Travers beruchte afkeer van Disney’s ideeën voor de Poppins-verfilming wordt duidelijk neergezet.

Haar starre houding versus Disney’s spot zorgt voor grappige contrasten in hun dialogen.
Travers: ‘Mary Poppins is not for sale. I won’t have her turned into one of your silly cartoons!’
Disney: ‘Says the woman who sends a flying nanny with a talking umbrella to save the children.’

Recensie Saving Mr. Banks

Verdraaid einde
Saving Mr. Banks is een leuke film met al het goede wat Disney te bieden heeft. Humor, mooie filmbeelden, goede acteurs, een interessant verhaal. Maar Disney is ook: zoetsappigheid en dus een happy ending. Ondanks de strubbelingen over de verfilming tussen Walt Disney en Pamela Travers, gaat Mary Poppins in 1964 in première. De film toont Travers op de openingsavond, gearmd met Mickey Mouse. In werkelijkheid was de schrijfster vanwege haar kritiek aanvankelijk niet welkom op de première. Ze moest Walt Disney smeken om een uitnodiging. Op de bewuste avond klaagde ze over de cartoongedeelten in de film. In de jaren daarna weigerde ze Disney toestemming tot verdere verfilming van haar boeken. Maak de realiteit niet mooier dan hij is.

8 december 2013