Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) bestaat 50 jaar. Dit heugelijke feit wordt onder meer gevierd met IFFR Unleashed: 50 films zijn elk 50 dagen tegen een gereduceerd tarief online te kijken. InDeBioscoop bespreekt alle 50 films in deze special.
IFFR 50 jaar
- Dit moeilijk te duiden filosofische beeldessay van de Franse cineast en videokunstenaar Chris Marker komt tot de kijker als een persoonlijk dagboek dat wordt voorgelezen door een vrouwenstem.
- Het drama van Paulo Rocha is door zijn theatrale, literaire en historische aanpak veel meer dan het lot van de zoveelste kunstenaar die na een turbulent en ellendig leven verpaupert en in eenzaam sterft.
- Een jonge vrouw loopt elke dag vanuit een armzalig dorpje een paar kilometer naar een bushalte aan de onverharde hoofdweg om haar man, een buschauffeur, haar zelfgebakken brood te geven.
- De volgende film is de special IFFR Unleashed is Merry-Go-Round uit 1981: niet de meest bekende film van Jacques Rivette, prominent vertegenwoordiger van de Nouvelle Vague, en zeker niet zijn beste.
- The Color of Pomegranates (1969) van Sergei Parajanov is geen gesneden koek. Dit abstracte visuele portret zal niet bij iedereen in de smaak vallen maar beslist een indruk achterlaten.
- In The Scenic Route vervlechten de buiten- en belevingswereld dermate innig dat de film een eigen terrein afbakent. Mythe en droom maken daar de dienst uit en geven een gestalte aan het vervreemde leven van de personages.
- Wat blijft er van zijn dromen over als een Filipijnse taxichauffeur de derde wereld daadwerkelijk verlaat voor een reis naar het westen? Filmbespreking in het kader van IFFR Unleashed 50/50.
- Een plotseling beeld van een volwassen man die gevoed wordt met melk uit een vrouwenborst? Check. Een seksscène onder een waterval? Ook check. Uit de lucht vallende waanzin à la Apocalypse Now? Inderdaad.
- In Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) regeert de routine bij het hoofdpersonage. Haar lot levert een waarschuwingsschot over de psychische inwerking van een rigide gepland leven.
- Bijna een halve eeuw na de vertoning op het IFFR mag je dit poëtische psychodrama met zijn vele thema's van Marguerite Duras nog gerust zeer experimenteel noemen.
- Angst essen Seele auf van Rainer Werner Fassbinder is een film over liefde en tolerantie die zich onderscheidt door af te wijken van de te verwachte boodschap die je vaak vindt in films over xenofobie en de multiculturele samenleving.
- Onze tweede filmbespreking van IFFR Unleashed is een Engelse rariteit die qua vorm, aankleding en psychologie de geest van de vroege jaren zeventig in een momentopname vangt.
- Eerste film in de reeks IFFR Unleashed: 50/50. Mash Hassan heeft een koe en verzorgt die beter dan zijn eigen vrouw. Hij wast de koe, hij boent de koe, zegt lieve woordjes tegen de koe. Iraanse film draaide op eerste IFFR in 1972.