In ‘Ondertussen, op de redactie’ corresponderen onze redacteuren over actuele en heikele filmkwesties en blijkt dat men het lang niet altijd met elkaar eens is.
Ondertussen, op de redactie
- Op deze warme zomermiddag keek ik de Spaanse film El abuelo (1998), een al even loom, maar boeiend drama. Ik hoorde steeds dat deuntje. Hè, waar ken ik dat toch van?!
- Nuevo Orden is een dystopische Mexicaanse thriller met veel (grof) geweld, over de strijd tussen groepen in de samenleving. De bioscooprelease was al een paar keer uitgesteld. De vraag is of afstel beter was geweest.
- De organisatie van het Nederlands Film Festival wil bij het uitreiken van de acteerprijzen (hoofdrol en bijrol) niet langer onderscheid maken tussen mannen en vrouwen. Goed idee?
- De Pre-Code is een van de meest interessante periodes in de filmgeschiedenis, omdat Hollywood nog tot 1934 alle registers kon opentrekken en nauwelijks schaamte leek te kennen. Welke periode vind jij het meest interessant?
- Op 19 februari 2020 maakte Tobias R. in het Duitse Hanau in en rond twee shishalounges negen slachtoffers met een migratieachtergrond. Schandaalregisseur Uwe Boll maakt hierover een film.
- Twee recente recensies op InDeBioscoop krijgen slechts één ster. Als ik de stukken lees, krijg ik moeilijk een speld tussen de argumenten om beide films als 'bijzonder matig' te kwalificeren. Publiceren wij teveel éénsterrenrecensies?
- De eerste opleving van de eerste golf van het coronavirus herinnert er weer aan dat de pandemie voorlopig aanblijft. Ondanks dat we in Nederland een belangrijkere discussie hebben te voeren roept dat toch de vraag op hoe het de cinema verder zal vergaan.
- "Planet of the Humans zou de ogen van 'groenen', 'duurzaamheidshippies' en klimaatactivisten hebben moeten openen, maar zij worden nu weggezet als fundamentalisten die niet tegen kritiek kunnen."
- Met het langdurige sluiten van de bioscopen en de hausse aan streamingdiensten maken sommige mensen zich zorgen om het definitieve verdwijnen van de filmkritiek. Is die zorg terecht?
- De bioscopen zijn voor minimaal drie weken gesloten. Hoe gaan jullie de komende tijd je behoefte aan het kijken van films bevredigen? Hebben jullie tips voor onze lezers?
- Het IFFR in Rotterdam had de wereldpremière van de zwart-wit versie van Parasite! Was het wel verstandig om de kleurloze versie van Parasite te laten meedingen in de polls?
- "Sommige films zijn ontsnapt aan de vertrouwde categorieën, denk aan In Fabric. De regisseur speelt met genres, mengt horror en komedie met satire en surrealisme, en is soms bruut."
- Moeten we nu allemaal verhuizen naar Amsterdam waar het aanbod veel ruimer is? Of zien we in de grijze massa vaak juweeltjes over het hoofd? Hoe kunnen we het tij keren?
- "Van de 220 films die in de eerste helft van 2019 in de bioscoop verschenen, heb ik er veertig gezien. Ik vraag me af waarom zo weinig. Waarschijnlijk ben ik selectiever gaan kijken."
- "Wat leren wij van films over rassendiscriminatie? Welke vorm - docu, speelfilm, feelgood - is het meest effectief? Moet een filmmaker op volle zalen mikken, of zich daar niets van aantrekken?"
- "Door de uiteenlopende kritieken besloot ik The House That Jack Built een kans te geven. En daar heb ik geen spijt van." Die mening is niet iedereen op de redactie van InDeBioscoop toegedaan.