Much Ado About Nothing

****

recensie  Much Ado About Nothing

Shakespeare voor de übernerd

door Karina Meerman

De schrijver van The Avengers (bioscoop), S.H.I.E.LD. (tv) en Astonishing X-Men (comics) brengt ons Shakespeare. En ook al is de dialoog niet van hem, Much Ado About Nothing is toch een Joss Whedon-film.

Regisseur Joss Whedon verwierf een selecte maar rabiate groep fans als maker van de tv-serie Buffy the Vampire Slayer (1997). Zeven jaar lang volgden kijkers de belevenissen van een meisje met superkrachten en fans sloten Whedon voor altijd in hun hart. De laatste aflevering van spin-off Angel (1999) liet onder hen eenzelfde soort leegte achter als de finale van Breaking Bad (2013) dat deed in deze eeuw.

Recensie Much Ado About Nothing

Volgelingen
Ogenschijnlijk was Buffy een fantasy-serie over een blond mokkel dat doelloos vampiers afslacht, maar niet eerder had een televisieserie een verhaallijn die een heel seizoen duurde. En vonden critici de serie lekker luchtig? Whedon liet haar moeder overlijden en iedereen jankte mee met het verdriet van een kind (The Body). Dreef de serie op geestige dialoog? Whedon maakt een aflevering waarin niet gesproken werd (Hush) of alleen maar gezongen (Once More, with Feeling). En vooruit, doe dan ook maar de eerste lesbische kus op Amerikaanse prime time TV.

Het aantal volgelingen groeide met fantasy-series  Angel (1999), Firefly (2002) en Doll House  (2009). Toen Firefly (2002) na drie maanden werd geannuleerd, startten fans een internetcampagne die ervoor zorgde dat Whedon het vervolg Serenity (2006) kon maken voor de bioscoop. De film was geen commercieel succes, maar fans schroefden de verkoop van de DVD op tot grote hoogtes.

The Avengers (2012) bracht Whedon onder de aandacht van het grote publiek. Toen de film in dertien dagen 700 miljoen dollar had opgebracht, bedankte hij zijn fans uitvoerig op zijn blog voor hun niet aflatende loyaliteit. Hij hoopte dat hij nu eindelijk herkend zou worden op Comic-Con, de grootste stripbeurs ter wereld.

Shakespeare
Whedon is nerd onder de nerds en wat doet hij? Hij verfilmt Shakespeares Much Ado about Nothing, een komedie over liefde, eer, roddel en achterklap. De man die zijn carrière bouwde op het schrijven van scripts, laat nu alle teksten over aan een dichter die al bijna vierhonderd jaar dood is. En hij filmt in zwart-wit. Het is weer eens wat anders.

Much Ado about Nothing was een projectje tussendoor. In een verplichte vakantie, na het maken van The Avengers, nodigde Whedon een groep bevriende acteurs uit om samen Shakespeare te lezen. Een traditie van jaren, maar deze keer stonden er camera’s klaar. Much Ado werd in twaalf dagen opgenomen in en om zijn privéwoning. Monteren gebeurde in lunch- en koffiepauzes tijdens The Avengers. Whedon schreef zelf de muziek, samen met zijn broer.

Recensie Much Ado About Nothing

Dat de acteurs elkaar soms al jaren kennen, maakt van deze film een warme ervaring. Het plezier spat van het scherm en de interactie is snel en natuurlijk. Het blijft wel Shakespeare: het taalgebruik is prachtig, maar de arme Nederlandse vertalers hebben niet genoeg ondertitelruimte voor de rijkdom van het bloemrijke Engels. Dat is een serieus gemis, want Shakespeare is ook voor wie vloeiend Engels spreekt een uitdaging om te volgen. Wie dat geen probleem vindt, kijkt met veel plezier naar een klassieke komedie met een moderne vormgeving.

Feest van herkenning
Wie alleen gaat omdat hij fan is van Whedon, kan helemaal los op dit feest van herkenning. Benedick (Alex Denisoff) en Beatrice (Amy Acker) kibbelden immers al als Fred en Wesley in Angel. Leonato (Clark Gregg) is Phil Coulson uit The Avengers en S.H.I.E.L.D. Claudio (Fran Kranz) en Verges (Tom Lenk) zagen we in Cabin in the Woods en Don John (Sean Maher) in Firefly. De oerdomme Dogberry is Nathan Fillion, tegenwoordig bekend als Richard Castle, maar voor browncoats voor altijd Captain Malcom “Tightpants” Reynolds.

14 januari 2014