Top 5 films 2014 Ralph Evers

Top 5 films + Miskleun van 2014

The Congress

Acht recensenten van Indebioscoop bespreken hun vijf favoriete films die dit jaar in Nederland in première gingen. Traditioneel kiest iedereen ook de grootste miskleun. Tot en met Oudejaarsdag lees je hier elke dag een persoonlijke terugblik op het filmjaar 2014.

RE DEEL 4: Ralph Evers

Wat een filmjaar was 2014! Ik had het geluk de beste film van de afgelopen 10 jaar – La Grande Bellezza – ook in 2014 te zien. En uitblinken dat dit jaar deed! Het is een lastige klus om een gemêleerde top 5 samen te stellen. Eerst maar de noemenswaardige ‘afvallers’. Scorsese en DiCaprio is toch echt een ‘match made in heaven’, Wolf of Wall Street  was weer een ouderwets onderhoudende film. Evenals het Chinese Touch of Sin : een harde, stijlvolle en explosieve film tegen corruptie. Andere kanshebbers die buiten mijn lijstje vallen zijn: The Tale of the Princess Kaguya  (pennenstreken, fantasie, muziek en zen), Minuscule  (charmante Franse animatie), Locke  (minder is meer), Leviathan  (over cynisme gesproken in Bijbelse vertelling, interessante combinatie) en Salt of the Earth  (geilen op mooie plaatjes). Tot slot Nolan’s Interstellar : episch, iconisch en een diepe buiging naar een grootse filmmaker, Stanley Kubrick. Genoeg gemijmerd, tijd voor een lijstje!

 

5. – NEBRASKA

Alexander Payne, terug op z’n niveau van Sideways, weet een eerlijk portret van het achterland van Amerika te geven. Een naturel script vertelt een alternatieve versie van de Amerikaanse droom. Iedereen houdt ervan een beetje voor de gek gehouden te worden. Geschoten in sfeervol zwartwit met een fijne soundtrack.

 

4. – WILD TALES

Alledaagse situaties met een beetje fantasie en morbide humor uitgewerkt tot heerlijke wraakuitspattingen. Ik keek ernaar en raakte sterk geïnspireerd. Zes fijne drama’s die geloofwaardig gebracht worden en zowel medelijden als sardonisch genoegen bij de kijker oproepen.

 

3. – DRIFT

Debutant Benny Vandendriessche bewijst dat België een serieus te nemen filmland is, waar men experiment niet schuwt. Hij maakt een film die op geniale wijze poëzie en rauw menselijk drama verweeft. We beleven als kijker de rouw van de drifter en hoe deze gaandeweg tot een catharsis komt. Verteld met beelden en handelingen, zelden met woorden.

 

2. – STILL LIFE

Een verstild en ontroerend pareltje over vergeten menselijk leed. Alles klopt aan deze film. Een geweldige Eddie Marsan overtuigt als brave ambtenaar. Jaar in jaar uit in hetzelfde keurslijf, tot het moment hij door zijn gevoelloze manager ontslagen wordt. Nog een laatste casus die zijn geometrische leven afrondt in een verdrietige culminatie.

 

1. – THE CONGRESS

Eerste filmweekend van 2014 en bam! Een sciencefiction-animatietrip met geniale soundtrack zet de toon van 2014. Gebaseerd op een boek van de Poolse sci-fi schrijver Stanislaw Lem, verhaalt de film over de menselijke worsteling met vergankelijkheid en de hang naar onsterfelijkheid, waar schoonheid klinkende munt oplevert. Zonder te beseffen dat alles een keerzijde heeft hoopt men schoonheid grijpbaar te maken, terwijl wanneer je er recht in kijkt, ze vervaagt naar de grenzen van ons blikveld. Nu en in de toekomst.

 

Miskleun van 2014:

AANMODDERFAKKER

Hoewel de film niet eens heel slecht is. Er zaten leuke momenten in en hoofdrolspeler Thijs wordt gortdroog neergezet. Toch nomineer ik Aanmodderfakker  als miskleun van 2014. De film is namelijk zo’n “kliekjesfilm”, voor het klapvee dat elke dag niet zonder DWDD kan. ‘Lekker’ politiek correcte VARA-humor die nergens de grens opzoekt. Waar onze zuiderburen experimenteren met films als Drift, Violet  en de no-budget film De Maagd van Gent, blijven wij vasthouden aan oerflauwe scripts met guitige grapjes voor een in slaap gesukkeld, kritiekloos publiek. Want ook al was Violet  mijns inziens saai, de film kenmerkt zich wel door een eigen smoel. En het is ook niet zo dat we geen goede komedie kunnen maken in Nederland. Dat heeft De Marathon  namelijk bewezen.

 

27 december 2014