Toronto 2017 – Preview

Toronto International Film Festival 2017: Preview
Nederland kan hoge ogen gooien

door Bert Goessen

Donderdag 7 september gaat het Toronto International Film Festival (TIFF) in Canada van start met de première van Borg/McEnroe, de eerste speelfilm van de Deense regisseur Janus Metz.

Toronto is een publieksfilmfestival. Er is geen competitie en er is geen Gouden Palm (Cannes), Gouden Beer (Berlijn) of Gouden Leeuw (Venetië) te winnen. De enige prijs die er wordt vergeven is de Grolsch People’s Choice Award, in gewoon Nederlands De Publieksprijs.

Tulipani

Het festival loopt min of meer parallel met dat van Venetië. Het begint een week later, maar veel films die in Venetië zijn te zien, worden ook in Toronto vertoond. Toronto onderscheidt zich van de andere grote filmfestivals door een perfecte organisatie. De accommodaties zijn veelal superieur aan hetgeen festivalbezoekers bijvoorbeeld in Cannes moeten doorstaan.

Nederlandse film goed vertegenwoordigd
De Nederlandse film is dit jaar goed vertegenwoordigd in Toronto met maar liefst 5 films in de diverse onderdelen. De belangrijkste is ongetwijfeld TULIPANI (zie bovenste foto), de nieuwe film van Mike van Diem, de regisseur die in een ver verleden (1997) nog een Oscar won met zijn film KARAKTER en in 2015 menigeen verraste met DE SURPRISE.

Bert Goessen doet verslag vanuit TorontoTULIPANI speelt zich volledig af in Italië. Gijs Naber speelt de rol van een Nederlandse jongeman die na de watersnoodramp van ’53 naar Puglia vertrekt om daar een heel nieuw bestaan op te bouwen. Ondanks de indrukwekkende art direction ontstijgt de film niet het niveau van een aardige komedie. TULIPANI is de openingsfilm van het Nederlands Film Festival en komt op 21 september in de Nederlandse bioscopen.

Verder vertoont Toronto de nieuwe film van de Palestijns-Nederlandse regisseur Hany Abu-Assad, THE MOUNTAIN BETWEEN US met Kate Winslet en Idris Elba in de hoofdrollen. Ook de nieuwe film van Urszula Antoniak, BEYOND WORDS gaat hier in première. De van origine Poolse Antoniak is vooral bekend geworden met haar film NOTHING PERSONAL uit 2009. Tot slot de debuutfilm van Marleen Jonker, LA HOLANDESA, en VERDWIJNEN (al in maart in Nederland uitgebracht) van Boudewijn Koole. In deze twee laatste films speelt Rifka Lodeizen de hoofdrol.

Hart van het festival
Het festivalprogramma in Totonto bestaat uit meerdere secties. De vijf belangrijkste zijn: Gala Presentations, Special Presentations, Contemporary World Cinema, Discovery en Masters. Daarnaast zijn er nog de onderdelen Platform, Midnight Madness, Wavelenghts en Docs.

De Gala Presentations bestaat uit 20 films die vrijwel allemaal wereldpremières zijn. Voor de media vormen deze films het hart van het festival, omdat er doorgaans grote sterren in zijn te bewonderen. De films worden elke avond met een galavoorstelling gepresenteerd aan het publiek. Tot deze sectie behoren ander anderen de nieuwe films van Bille August, 55 STEPS met Hilary Swank, Helena Bonham Carter, and Jeffrey Tambor in de hoofdrollen. DARKEST HOUR van Joe Wright, die we kennen van PRIDE AND PREJUDICE en ATONEMENT. C’EST LA VIE van Olivier Nakache, Eric Toledano, het regisseursduo dat we kennen van INTOUCHABLES en SAMBA. THE LEISURE SEEKER van Paolo Virzi, met Helen Mirren en Donald Sutherland. En tenslotte THE WIFE van Björn Runge, met Jonathan Pryce, Glenn Close en Christian Slater.

De Special Presentations bestaat uit 70 films van vooral bekende regisseurs die elders hun wereldpremière hebben beleefd, bijvoorbeeld een week eerder in Venetië. In deze sectie zit de openingsfilm van Venetië, DOWNSIZING van Alexander Payne met Matt Damon, Kristen Wiig, Christoph Waltz, Hong Chau, Laura Dern, Jason Sudeikis, Alec Baldwin en Neil Patrick Harris. Payne maakte eerder mooie films als ABOUT SCHMIDT, SIDEWAYS, THE DESCENDANTS en NEBRASKA.

Andere films waarvan veel wordt verwacht zijn: FIRST THE KILLED MY FATHER van Angelina Jolie, over de jeugdherinneringen van de Cambodjaan Loung Ung tijdens het bewind van de Rode Khmer. RACER AND THE JAILBIRD van de Belgische regisseur Michael R. Roskam die in 2011 indruk maakte met zijn claustrofobische film RUNDSKOP. De hoofdrollen worden gespeeld door Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos (bekend van haar indrukwekkende rol in LA VIE D’ADELE). Verder: SUBURBICON van George Clooney met Matt Damon, Julianne Moore, Noah Jupe en Oscar Isaac. Het scenario van de film is tot stand gekomen met medewerking van Joel en Ethan Coen. THE SHAPE OF WATER van Guillermo del Toro, vooral bekend van PAN’S LABYRINTH uit 2006. VICTORIA & ABDUL van Stephen Frears, met Judi Dench in de hoofdrol. En tenslotte de nieuwe film van Darren Aronofsky, MOTHER!, met Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris en Michelle Pfeiffer.

Insyriated

Wereldcinema, ontdekkingen en meesters
Contemporary World Cinema bestaat uit 50 films van regisseurs die uit alle hoeken van de wereld komen. In deze sectie zitten veel films die tot het zogenaamde Wereld Cinema-label behoren. Daar zitten vaak kleine pareltjes tussen. Films die het niet moeten hebben van bekende namen van regisseurs, acteurs en actrices, maar veeleer van originaliteit en prikkelbaarheid. In deze sectie zit de verrassende openingsfilm van het Filmfestival van Gent, die al eerder te zien was in Berlijn: INSYRIATED (zie foto) van Philippe van Leeuw. Een drama dat werkelijk door merg en been gaat.

De echte ontdekkingen van het festival, ongeveer 45 films, zitten natuurlijk verstopt in de sectie Discovery. Vaak betreft het debuutfilms van regisseurs die in de toekomst wellicht hoge ogen gaan gooien. Een goed voorbeeld daarvan is de film WINTER BROTERS van de IJslandse regisseur Hlynur Pálmason, die op het filmfestival van Locarno al de nodige prijzen in de wacht wist te slepen. In deze sectie zit ook het regiedebuut van Marleen Jonker, LA HOLANDESA.

Tot de sectie Masters behoren 15 films van regisseurs die hun sporen al lang hebben verdiend. Zoals de Amerikaan Paul Schrader met zijn nieuwe film FIRST REFORMED, de Italianen Paolo en Vittorio Taviani met RAINBOW-A PRIVATE AFFAIR, de Japanner Hirokazu Kore-eda met THE THIRD MURDER en de Argentijnse Lucrecia Martel met ZAMA.

5 september 2017

Toronto International Film Festival, deel 1

Toronto International Film Festival, deel 2 (slot)