Ashar Medina
Een leven zonder film kan en wil ik mij niet voorstellen. Al zo lang ik mij kan herinneren is er weinig zo bevredigend als meegenomen worden in een vertelling die gebruik maakt van de oneindige mogelijkheden die beeld en geluid ons bieden. Goede cinema incorporeert de fijnste der kunsten (fotografie, literatuur, theater, muziek, en hier en daar zelfs de schilderkunst) om het publiek te ontroeren, choqueren, informeren of gewoon te entertainen. Maar wat is goede cinema? Die vraag heeft voor iedereen een ander antwoord omdat de eigen fantasie altijd een rol speelt in de manier waarop een film wordt ervaren. Daarom ben ik over films gaan schrijven en ze zelf gaan maken. Om te ontdekken wat mijn antwoord is op die vraag.
Zoals zovelen van mijn generatie groeide ik op met Hollywood blockbusters uit de jaren ’80 en ’90, waar ik tot de dag van vandaag nog steeds van kan genieten. Maar toen ik als tiener in de weekenden aan de slag ging in de buurtvideotheek, werd ik blootgesteld aan de wereldcinema. Ik ontdekte dat er in Frankrijk al sinds jaar en dag wordt geëxperimenteerd en geprovoceerd. Ik ontdekte dat de Aziatische filmwereld een compleet eigen, vreemde, maar heerlijke kijk heeft op het medium. Ik ontdekte dat er in Amerika meer was dan alleen Hollywood en kreeg een schatkist aan Indie-klassiekers ter beschikking. En toen ik een aantal jaar later ging studeren aan de Filmacademie leerde ik dat ik nog eigenlijk helemaal niets wist. Helden als Eisenstein, Bergman, Polanski en Ozu lieten mij via hun meesterwerken zien dat de mogelijkheden in wezen onbegrensd zijn.
Films: | Goodfellas – Memento – Double Impact – Do the Right Thing – Pierrot le Fou – Fargo – Repulsion -Hiroshima Mon Amour – Old Boy – Fight Club – Superbad – Apocalypse Now – A Clockwork Orange – Reservoir Dogs – The Prestige – Memories of Murder – La Haine – The Big Lebowski – The Green Butchers – Malcolm X – Badlands | |
Boekverfilming: | Karakter (1997, Mike van Diem) Karakter (F. Bordewijk) |
|
Filmquote: | “It’s only after we’ve lost everything that we’re free to do anything” Tyler Durden in Fight Club (1999) |
|
Bioscoop: | Tuschinski, Amsterdam | |
Bioscoopsnack: | Popcorn en M&M’s (met nootjes) | |
Soundtrack: | Django Unchained (2012) | |
Filmscène: | 25th Hour (2002) |
Ashar Medina schreef voor InDeBioscoop: |
Trumbo |
Room |
Top 5 + Miskleun van 2015 |
Hallo Bungalow |
Regression |
The Paradise Suite |
De Grote Zwaen |
The Lobster |
Everest |
The Visit |
Southpaw |
American Ultra |
Amy |