Top 5 films + Miskleun van 2015
Negen recensenten van Indebioscoop bespreken hun vijf favoriete films die dit jaar in Nederland in première gingen. Traditioneel kiest iedereen ook de Miskleun van het Jaar én een film die zij helaas misten in de bioscoop. Tot en met Oudejaarsdag lees je hier elke dag een persoonlijke terugblik op het filmjaar 2015.
DEEL 3: Ashar Medina
5. – EX MACHINA
Slow burner over een softwareprogrammeur, zijn excentrieke baas en een geavanceerde ‘vrouwelijke’ robot. De jonge programmeur moet middels een zogenaamde Turingtest bepalen of de robot het stempel Artificial Intelligence mag dragen, maar verliest zichzelf daarbij in een intrigerende driehoeksverhouding zoals we die nog nooit hebben gezien. Ex Machina profiteert van het gestroomlijnde, ‘realistische’ scifi -scenario van debuterend regisseur Alex Garland en wordt gedragen door uitmuntende acteerprestaties van drie van de hotste acteurs van het moment: Alicia Vikander, Domhnall Gleeson en Oscar Isaac (waarvan de laatste twee op de valreep van 2015 nog schitteren in Star Wars ).
4. – AMY
Het gebeurt niet vaak dat een documentaire over een celebrity ook echt nieuw inzicht biedt wat betreft de belevingswereld van de persoon in kwestie. Maar dit is dan ook geen gewone documentaire, en Amy Winehouse geen gewone celebrity. Dit tragische (maar soms ook verrassend vermakelijke) portret van de getormenteerde zangeres bestaat voor het grootste deel uit privé-beelden van Winehouse en haar naasten, waardoor we een kijkje krijgen achter de schermen van het grootste mediacircus van het afgelopen decennium. Liefde, verdriet, roem, drugs en alcohol passeren allemaal de revue, gesteund door een geweldige soundtrack. Maar dat kan ook niet anders met La Winehouse in de postume hoofdrol.
3. – SICARIO
Once Upon a Time woedde er een oorlog in Mexico. En die tijd is nu. Actueler had regisseur Denis Villeneuve dan ook niet kunnen zijn met zijn compromisloze visie op de drugsoorlog die dagelijks de levens van vele onschuldige en minder onschuldige Mexicanen eist. Want wat Sicario ons eigenlijk vertelt is dat er geen schone handen zijn in deze oorlog. De stoere FBI-agente gespeeld door Emily Blunt leert dat ze haar geweten opzij moet schuiven om een difference te kunnen maken, en op weg naar deze realisatie wordt ze begeleid door een van de meest memorabele huurmoordenaars uit de recente filmgeschiedenis. Deze sicario (gespeeld door een zichtbaar genietende Benicio Del Toro) is de verpersoonlijking van het centrale thema, waardoor de film ver boven de gemiddelde actiethriller uitstijgt. Iets wat Villeneuve al eerder heeft laten zien met zijn genre-buigende voorgangers Incendies, Prisoners en Enemy.
2. – BIRDMAN or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
Wat is er niet al gezegd over Alejandro González Iñárritu’s magnum opus met de mystificerende ondertitel? Een goed script, een geweldige cast, heerlijke jazz en virtuoos camerawerk (de film bestaat uit één lang shot, minus een onzichtbare las hier en daar). Geen wonder dat de film dan ook flink in de prijzen viel bij de Oscars. Michael Keaton vond zichzelf meer dan twee decennia na zijn laatste Batman -film weer terug in de spotlights in de rol van een acteur die jarenlang een superheld vertolkte. Ja, erg meta allemaal. Maar Birdman is meer dan dat. Het gaat over passie, roem, liefde, familie en de allesverslindende liefde voor ‘Het Acteren’. En dat allemaal in 119 minuten.
1. – THE LOBSTER
Vervreemdend, doch aangrijpend. Tragisch en hilarisch tegelijk. The Lobster is het allemaal. In een wereld waarin singles worden gestraft voor hun eenzaamheid valt er verbazingwekkend veel te lachen. Althans, voor het publiek. De personages in dit pareltje van Yorgos Lanthimos brengen hun dialogen namelijk steevast zonder emotie. Het past in de setting; de strenge regels hebben ervoor gezorgd dat mensen zichzelf niet meer durven te zijn en bijna iedereen speelt een rol in een wanhopige poging een partner te vinden. De premisse is even bizar als origineel: alle singles worden in een hotel gestopt en krijgen daar 45 dagen de tijd om een partner te vinden, anders worden ze in een dier veranderd. De metafoor slaat echter in als een bom. Wie geen partner heeft, geen liefde, is een mislukkeling in de ogen van de maatschappij. Eigenlijk net als in onze wereld, waar we onder druk worden gezet om zo aantrekkelijk, leuk en succesvol te zijn als maar kan. In feite spelen we allemaal een rol, waardoor iedereen zich zou moeten kunnen identificeren met de arme zielen in The Lobster die zelfs tot zelfverminking overgaan om maar in de smaak te vallen bij een potentiële partner. Ja, love hurts.
Miskleun van 2015:
KNIGHT OF CUPS
Terrence Malick bereikt zijn absolute dieptepunt met dit zweverige, nietszeggende non-verhaal over een scenarioschrijver die doelloos door Hollywood dwaalt en zich in semi-spirituele voice-overs afvraagt waar het leven nou eigenlijk om draait. Het antwoord blijft hij ons schuldig, zoals de hele film niets inlost waar het op inzet. Het is onbegrijpelijk dat niemand ‘het genie’ Malick tot de orde heeft durven roepen. We kennen zijn stijl (diepe voice-overs, zwevende camera, gewichtige klassieke muziek), maar hier voelt het allemaal als een goedkoop trucje. Het is alsof hij weet wat men verwacht en er één grote grap van maakt. Knight of Cups is een aaneenschakeling van scènes die zichzelf herhalen en precies hetzelfde zeggen: Hollywood is leeg en de mensen die er werken ook. Niets nieuws onder de zon.
Gemist in de bios in 2015:
COP CAR
Bescheiden Indie-drama waarin twee kwajongens stuiten op een verlaten politiewagen en deze besluiten te ‘lenen’ voor een levensgevaarlijke joyride. Kevin Bacon is een genot om naar te kijken als de corrupte politieagent die achter de jongens aangaat en vreet elke scène op met zijn dreigende aanwezigheid. Ergens doet Cop Car denken aan een Amblin-sprookje voor volwassenen. Het combineert de jeugdige speelsheid van Spielbergs beste kinderfilms met een onheilspellend script dat afstevent op een tragische ontknoping. Zonde dat dit juweeltje geen Nederlandse distributeur heeft weten te vinden.
25 december 2015
Alle terugblikken op 2015 (klik op de naam):
Suzan Groothuis
Alfred Bos
Ashar Medina
Bob van der Sterre
George Vermij
Wouter Spillebeen
Nanda Aris
Ralph Evers
Cor Oliemeulen