Essays

Essays

  • Stalker: Transcendente filmkunst – 28 september 2018
    Janus Films brengt dit najaar de gerestaureerde versie van Stalker uit. Eén van de meest essentiële films ooit gemaakt. Een mooi moment voor een persoonlijke beschouwing.

Stalker

  • Some Like It Hot: De perfectie van het rollenspel – 5 augustus 2018
    Waarom zijn juist ogenschijnlijk eenvoudige kenmerken van de film zo essentieel voor het schetsen van zijn moderne karakter? Daarvoor moeten we iedere contemporaine lezing van Some Like It Hot even inruilen voor de omstandigheden waaronder Wilders filmische maskerade tot stand kwam.
  • Five Graves to Cairo: Vossenstreken in de woestijn – 18 juli 2018
    1942 – veldmaarschalk Rommel en zijn Afrika Korps richten hun pijlen op het Afrikaanse continent. De geallieerden lijden zware verliezen. In een vergeten uithoek van de Sahara wordt de strijd beslist.
  • The Apartment is nog verrassend eigentijds – 15 juli 2018
    In de makelaardij geldt de stelregel dat het allemaal draait om locatie, locatie en locatie. Dat geldt ook voor The Apartment, een van regisseur Billy Wilders meest bekroonde films.
  • Ace in the Hole: de cynische Wilder – 10 juli 2018
    Een tamelijk serieuze film, die cynisme en subtiele humor samenbalt in een verhaal over een journalist die over lijken gaat.
  • Double Idemnity: De eerste film noir – 5 juli 2018
    De filmstijl die bekend is geworden als film noir is schatplichtig aan Fritz Lang en Billy Wilder, Duitstalige regisseurs die het naziregime van Hitler ontvluchtten en hun expressionistische aanpak meenamen naar Hollywood. Double Indemnity zette in 1944 de toon.
  • Frankenstein vraagt: wie ben ik? – 7 april 2018
    Met Frankenstein schreef Mary Shelley de eerste moderne sciencefictionroman. Het boek stelt fundamentele vragen over wetenschap en vooruitgang; en over identiteit. Dankzij talloze films is haar schepping niet meer weg te denken uit het collectieve bewustzijn.
  • De sprekende computer: slaaf of meester? – 28 december 2017
    In de cinema van de jaren zestig waren computers een nieuw en intimiderend fenomeen. Sindsdien is de sprekende computer in sciencefictionfilms geëvolueerd van dictator tot verleidster. HAL 9000 (2001: A Space Odyssey) versus Alpha 60 (Alphaville).
  • Hebzucht en walging in Casino’s Las Vegas – 14 juli 2017
    Casino (1995) is een van de films die het thema visualiseert dat als een rode draad door het werk van Martin Scorsese loopt: de overlevingsstrijd van het individu in een vijandige wereld.
  • Logische weg naar de perfecte film – 12 juli 2017
    Martin Scorsese is vooral bekend van zijn misdaadfilms en biografieën. Met mannen in de hoofdrol. De vijf romantische drama’s, die hij maakte in de eerste helft van zijn carrière, zijn nagenoeg onderbelicht gebleven, maar blijken essentieel voor zijn ontwikkeling als filmmaker.
  • Mean Streets: de start van een fantastische loopbaan – 8 juli 2017
    Martin Scorsese was 31 toen hij deze film maakte. Zijn loopbaan, met twee complete films op zijn cv, moest eigenlijk nog echt beginnen. Maar op dat moment had hij daar natuurlijk geen idee van.
  • Het leven zonder opsmuk – 17 januari 2017
    De Japanse regisseur Mikio Naruse (1905-1969) is een onbekende grootheid. Het EYE filmmuseum in Amsterdam vertoont tot en met zondag 29 januari veertien van diens films. Een buitenkans voor de liefhebber van Japanse cinema.
  • Once Upon a Time in the West: de western als zen-opera – 30 oktober 2016
    Ook digitaal opgelapt is de eerste rol van Henry Fonda als schurk, 48 jaar na de eerste vertoning van Sergio Leone’s monumentale spaghettiwestern, nog steeds gedenkwaardig. Betere westerns zijn er niet gemaakt.
  • De kleurrijke werkelijkheid van Errol Morris – 18 november 2015
    Errol Morris begon zijn loopbaan in 1978 met een portret van dierenbegraafplaatsen, getiteld Gates of Heaven. De IDFA-gast van dit jaar heeft altijd een voorkeur gehad voor aparte onderwerpen en kleurrijke karakters.
  • Een perfecte Franse eenzaamheid – 28 oktober 2014
    Nu de dagen weer korter worden is het tijd voor drie mooie boekverfilmingen over eenzaamheid en depressie in Parijs. Want naast het epicentrum van romantiek kent de lichtstad ook antihelden die worstelen met hun bestaan.
  • Slik kunstliefde via oorlogsgenre – 3 april 2014
    Al op het filmfestival van Berlijn reageerde de pers zuinigjes op The Monuments Men. In Nederland deden de filmcritici dat nog eens gereserveerd over. Gelukkig ziet het publiek er wel de waarde van in.