Preview IDFA 2017 – Deel 4
door Bob van der Sterre
InDeBioscoop heeft het hele programma van het IDFA 2017 (van 15 tot 26 november) doorgespit. Deel 4: Sport, tranentrekkers, wetenschap & techniek en experimenteel & auteursfilms.
Sport
Sport is nooit zo populair op IDFA en misschien ook wel logisch, gezien de overkill in andere media. Toch vindt de liefhebber hier ook wel wat van zijn gading.
Over the Limit (74 min.)
Rita is ritmisch gymnaste in Rusland. Haar trainingen voor de Olympische Spelen zijn slopend. Het allerbeste is nog niet goed genoeg. Is het normaal om medelijden te hebben met topsporters? Kiezen ze er niet zelf voor? De film observeert en dat kan schrijnend zijn.
Love Means Zero (90 min.)
Soortgelijk verhaal in dit portret van Nick Bollettieri, de bullebakkerige tenniscoach die van André Agassi een groot succes maakte, tot het sprookje abrupt eindigde. Verwacht veel archiefbeelden, pratende hoofden, opschepperij. Tennis als harde business.
The Dawn Wall (100 min.)
Wie net als ondergetekende bergbeklimmers met hun leed maar aanstellers vindt (zij kiezen er toch zelf voor?), moet vooral niet naar deze film gaan. Hier bekijken we ‘het leed’ van bergbeklimmer Tommy Caldwell die ‘El Capitan’ in het Yosemitepark bedwingt. Meer een muur dan een berg. Vooruit, een half oog heeft bewondering, maar toch… waarom geen docu over iemand die heel knap over straat loopt en nergens over zeurt?
Gwendolyn (85 min.)
Een antropoloog van zestig die gewichten heft? Die kanker heeft gehad maar toch meedoet aan kampioenschappen? Bijzonder. Gaat vast en zeker hoog scoren bij de publieksfavorieten.
Tranentrekkers
De films waarbij het drama je soms zo overweldigt dat je je verlamd voelt. Liefhebbers van empathie kunnen hun hart ophalen. De niet-meelevers kunnen beter even een ommetje maken.
Primas (95 min.)
De verkrachtingservaring van Rocío – die daarmee bijna haar leven verloor – tekende haar leven. Deze film gaat over traumaverwerking, als zij haar verhaal vertelt aan haar nicht, die jarenlang is misbruikt. Gegarandeerd heftige verhalen.
Cocaine Prison (76 min.)
Je dacht dat je leven ellendig was? Denk dan eens aan Deisy en Hernan in Bolivia. Hernan, een loopjongen, zit opgesloten in een tjokvolle gevangenis en Deisy doet er alles aan om hem vrij te krijgen. Ook het meest ondenkbare, namelijk doen waarvoor hij opgesloten werd?
Piripkura (81 min.)
Een ongetwijfeld erg triest stemmende documentaire over de laatste twee leden van de stam Piripkura in het Amazonewoud. Boeren staan al te trappelen om hun stuk woud te vernietigen, tenzij ze kunnen bewijzen dat de stam nog bestaat. Gaat ze dat lukken?
Land of the Free (92 min.)
Drie generaties die met het harde leven in Los Angeles te maken hebben. De een 42, de ander 18 en een jongetje van 7. Deze sociale dwarsdoorsnede belooft een hoop intens drama. Oprechte ploeteraars in de marge.
Wetenschap & Techniek
Wetenschap ontwikkelt zich razendsnel en documentaires kunnen die pas amper bijhouden.
Let There Be Light (80 min.)
Kernenergie is de energiebron van de toekomst. Geloof je het niet? Deze internationale wetenschappers hebben geprobeerd zo eenvoudig mogelijk uit te leggen waarom.
We Were Connecting People (92 min.)
De tech-ontwikkeling gaat soms zo hard dat grote bedrijven intussen alweer tot het verleden behoren, zoals Nokia. Deze documentaire blikt terug op de opkomst en ondergang van het Finse bedrijf.
Experimenteel & Auteursfilms
We sluiten deze vierdelige reeks af met de films die je aan het denken willen zetten en die het experiment zoeken. Documentaire als kunstvorm!
…When You Look Away (80 min.)
Lijkt nog het meest op een filmfeuilleton, deze film. Phie Ambo praat met heel wat mensen over het bewustzijn. De persoon met wie ze praat, brengt haar in contact met de volgende. Belooft filosofisch maar misschien ook wat zweverig document op te leveren.
Human Flow (140 min.)
Niet bepaald kort is dit ambitieuze project van kunstenaar / regisseur Ai Wei Wei. Hij heeft de vluchtelingencrisis als onderwerp gekozen en reist de hele wereld af om vooral barre taferelen te filmen.
The Ancient Woods (85 min.)
Het oerbos. Wie leeft daar? Deze film heeft geen commentaarstem, biedt puur beelden. Alsof je Planet Earth kijkt en dan de stem van David Attenborough op mute zet. Interessante Litouwse film.
In Praise of Nothing (78 min.)
Boris Mitic maakte deze film, die de filosofische grenzen van de documentaire verkent. Met Iggy Pop die hier een rijmende monoloog over van alles en nog wat houdt terwijl we kijken naar beelden die overal ter wereld zijn gemaakt. Pretentieus gedoe of geniaal? In elk geval risicovol.
Drib (94 min.)
Aan deze film is geen touw vast te knopen. Toch een poging dan: een performancekunstenaar wordt aangetrokken voor een als viral bedoelde reclamefilm, maar laat die vervolgens bewust mislukken. We zien hier de fictieve hervertelling met dezelfde performancekunstenaar. Die hij weer laat mislukken.
En tot slot een bijzondere vermelding.
Untitled (108 min.)
Michael Glawogger werd door Kossakovsky genoemd als een van de beste documentairemakers die er rondlopen. Hij maakte een geweldig drieluik over globalisering: Megacities (1998), Workingsman’s Death (1995) en Whores’ Glory (2011). Voor Untitled had hij een soortgelijk idee: de wereld rondreizen en ‘alles filmen’. Een eigenzinnig en moeilijk uitgangspunt. Glawogger reist door naar Liberia, waar hij in 2014 tijdens het filmen overleed aan malaria, nog geen eens zestig jaar oud. Zijn editor voltooide de film. Zo is de film ineens een fascinerend postuum van een eigenzinnig documentairemaker, die liever in zijn eigen stijl geloofde dan het volgen van modes.
14 november 2017
Preview IDFA 2017 Deel 1
Preview IDFA 2017 Deel 2
Preview IDFA 2017 Deel 3