Filmfestivals

Verslagen van filmfestivals in Nederland, zoals het International Film Festival Rotterdam (IFFR), Imagine, documentairefestival IDFA, Leiden International Film Festival (LIFF), Movies that Matter Festival (MtM) en verder verslagen van overige filmfestivals in Nederland en grote buitenlandse filmfestivals, zoals Film Festival Cannes, Berlinale, Gent en Toronto International Film Festival (TIFF).

Filmfestivals

  • Kaboom Animation Festival 2021 – Preview
    Van 31 maart tot en met 5 april maar liefst 333 films uit 53 landen tijdens Kaboom Animation Festival. In deze voorbeschouwing van Ralph Evers drie blikvangers uit het programma: On-Gaku, My Favorite War en Mosley.
    Lees verder
  • Ilyich’s Gate
    Het leven van twintigers is niet zo makkelijk. In Ilyich’s Gate krijgen we dat in geuren en kleuren geschetst. Einde van de vrijblijvendheid, begin van ‘het serieuze leven’. Hoe blijf je jezelf?
    Lees verder
  • Chronik der Anna Magdalena Bach
    Een scène ergens midden jaren tachtig voor de deur van Lantaren Venster Rotterdam: we staan in de rij voor de première van een nieuwe film van Jean-Marie Straub en Danielle Huillet, in die tijd vaste gasten op het IFFR.
    Lees verder
  • Tampopo
    De hilarische Japanse rolprent Tampopo was medio jaren 80 zijn tijd ver vooruit. Dé eetfilm der eetfilms verleidt de kijker nu nog steeds met onvergetelijke scènes die in sommige gevallen uitnodigen tot opvolging.
    Lees verder
  • Sleepwalk
    Denk niet aan een luchtig, hilarisch eerbetoon als Manhattan (1979) van Woody Allen, maar aan in het halfduister verscholen personages en een mysterieus Chinees manuscript in een fantasieverhaaltje.
    Lees verder
  • Yellow Earth
    In 1986 verscheen de prachtige film Yellow Earth. Het was het startschot van de Vijfde Generatie-filmers, die over de hele wereld veel waardering zouden oogsten (en nog steeds niet uitgeoogst zijn).
    Lees verder
  • Stop Making Sense
    De klassieke concertfilm van Jonathan Demme is nog altijd even spectaculair als op de dag dat hij in 1985 verscheen. Dat komt volledig op het conto van Talking Heads en hun voorman David Byrne.
    Lees verder
  • Sans soleil
    Dit moeilijk te duiden filosofische beeldessay van de Franse cineast en videokunstenaar Chris Marker komt tot de kijker als een persoonlijk dagboek dat wordt voorgelezen door een vrouwenstem.
    Lees verder
  • Ilha dos Amores, A
    Het drama van Paulo Rocha is door zijn theatrale, literaire en historische aanpak veel meer dan het lot van de zoveelste kunstenaar die na een turbulent en ellendig leven verpaupert en in eenzaam sterft.
    Lees verder
  • Uski roti
    Een jonge vrouw loopt elke dag vanuit een armzalig dorpje een paar kilometer naar een bushalte aan de onverharde hoofdweg om haar man, een buschauffeur, haar zelfgebakken brood te geven.
    Lees verder
  • Merry-Go-Round
    De volgende film is de special IFFR Unleashed is Merry-Go-Round uit 1981: niet de meest bekende film van Jacques Rivette, prominent vertegenwoordiger van de Nouvelle Vague, en zeker niet zijn beste.
    Lees verder
  • Color of Pomegranates, The
    The Color of Pomegranates (1969) van Sergei Parajanov is geen gesneden koek. Dit abstracte visuele portret zal niet bij iedereen in de smaak vallen maar beslist een indruk achterlaten.
    Lees verder
  • Scenic Route, The
    In The Scenic Route vervlechten de buiten- en belevingswereld dermate innig dat de film een eigen terrein afbakent. Mythe en droom maken daar de dienst uit en geven een gestalte aan het vervreemde leven van de personages.
    Lees verder
  • Perfumed Nightmare
    Wat blijft er van zijn dromen over als een Filipijnse taxichauffeur de derde wereld daadwerkelijk verlaat voor een reis naar het westen? Filmbespreking in het kader van IFFR Unleashed 50/50.
    Lees verder
  • Last Movie, The
    Een plotseling beeld van een volwassen man die gevoed wordt met melk uit een vrouwenborst? Check. Een seksscène onder een waterval? Ook check. Uit de lucht vallende waanzin à la Apocalypse Now? Inderdaad.
    Lees verder
  • Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
    In Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) regeert de routine bij het hoofdpersonage. Haar lot levert een waarschuwingsschot over de psychische inwerking van een rigide gepland leven.
    Lees verder