Chez Nous

***

recensie  Chez Nous

Regenboogcomedy voor de hele familie

door Simone Vogel

Een bruin café in Amsterdam. Stamgasten genieten van hun drankjes en maken grappen. Een drag queen staat te zingen en de eigenaar valt dood neer. Niet het standaardrecept van de gemiddelde feelgoodfilm van Nederlandse bodem. Chez Nous is de regenboogcomedy die een lach op ieders gezicht zal brengen in de donkerste tijd van het jaar.

Kroegbaas Adje (John Leddy) runt café Chez Nous. Zijn stamgasten zijn dol op hem. Na zijn dood blijkt dat de administratie een puinhoop is. Voor het café dreigt sluiting. Bertie (Alex Klaassen), die zichzelf ziet als de onofficiële zoon van Adje en boven het café woont, voelt zich geroepen om tot actie over te gaan. Samen met de andere stamgasten wordt een meesterkraak gepland tijdens de Gay Pride Parade om Chez Nous uit de financiële problemen te halen.

Chez Nous

Geen gekke nicht
Alex Klaassen schittert in de rol van Bertie, een travestiet met een vadercomplex en een hart van goud. Het is zijn eerste hoofdrol, na een aantal komische bijrollen in films als Gooische Vrouwen. Hoewel Klaassen erg blij is met de kans om zo’n mooie rol te spelen, blijkt het voor de acteur ook erg wennen. Normaliter is hij gewend om een gekke nicht te spelen, maar in deze film weet Klaassen ook zijn serieuze en gevoelige kant aan te boren.

De cast van Chez Nous is een allegaartje van oudgedienden uit Nederlandse films. Hoewel de acteurs hun best doen om een goed verhaal neer te zetten, draait het in de film vooral om de karakters. Leuk is de rol van Jack Wouterse. Hij speelt de slechterik, een rol die hem op het lijf is geschreven.

Recensie Chez Nous

Goedmakertje
Regisseur Tim Oliehoek, die eerder films als Vet Hard en Spion van Oranje afleverde, moest iets goed maken nadat zijn laatste film Pizza Maffia flopte. Op Chez Nous kan hij trots zijn. Ondanks het feit dat het verhaal ondergeschikt is aan de karakters, staat de film als een huis. Alle leden van de vriendengroep hebben onhebbelijkheden waarvan je gaat houden: zo is Bertie erg zeurderig, speelt Peter Faber een lompe vader en is Wouterse onuitstaanbaar.

Waar de meeste Nederlandse films een variant zijn op hetzelfde genre, denk aan: Alles is Liefde, Alles is Familie en Gooische Vrouwen, weet Chez Nous zich te onderscheiden met gevatte grappen, unieke karakters en satire. Het maakt Chez Nous de meest grappige roze komedie ooit gemaakt op Nederlandse bodem. Satirische verwijzingen naar films als Mission Impossible en Ocean’s Twelve maken de film benaderbaar voor een groot publiek. Diehard filmliefhebbers, tieners en mensen die gewoon een avondje willen lachen, komen vast aan hun trekken bij Chez Nous. Het Amsterdamse café is een plaats waar menig bioscoopbezoeker sans gêne gezien zou willen worden.

3 oktober 2013