Leve Boerenliefde

**

recensie  Leve Boerenliefde

Voorspelbare komedie over boerendating

door Astrid van Pelt

Boer zoekt vrouw, Stop in the name of love…  boerendatingprogramma’s doen het goed op de Nederlandse televisie. Dat dit populaire onderwerp niet altijd tot iets succesvols leidt, bewijst Leve Boerenliefde. De film grossiert vooral in flauwe grappen en voorspelbaarheden met een zeer lange aanlooptijd.

Anders dan de titel doet vermoeden, toont Leve Boerenliefde maar weinig van de liefde op het platteland. In plaats daarvan focust de film op de listige deals achter de schermen van een boerenrealityprogramma. Regisseur Kenneth (Dirk Zeelenberg) is bezig met een datingprogramma waarin mannelijke boeren op zoek gaan naar hun wederhelft. Hierbij is de ruimte voor spontaniteit en oprechtheid die de vrijgezellen krijgen marginaal, want ‘elke minuut hier kost 10.000 euro’.

Leve Boerenliefde

Kijkcijferhit
Door een misverstand belandt boer Jelte (Cas Jansen) in de selectierondes van het programma. Tegenover presentatrice Wanda van Zwol (Tatum Dagelet) houdt hij een filosofisch relaas over het samenleven met dieren, als metafoor voor de liefde tussen man en vrouw op het platteland. Kenneth is laaiend enthousiast, want met deze boer wordt het programma een kijkcijferhit. Er is alleen een probleempje: Jelte is tweeënhalf jaar na het plotselinge overlijden van zijn vrouw nog steeds in de rouw, en ziet het als verraad wanneer hij meedoet aan het programma.

Het voortbestaan van Jeltes bedrijf staat echter op losse schroeven omdat hij een torenhoge boete moet betalen, en de invloedrijke Kenneth kan hem helpen onder deze boete uit te komen. Maar dan moet Jelte wel contractueel vastleggen dat hij in het tv-programma zijn bruid zal vinden.

Leve Boerenliefde

Onzuiverheid tegenover integriteit
De film kent weinig nuance en veel stereotyperingen. De deelnemende boeren zijn óf goedgebekte ABN-sprekers, of mompelende cameraschuwe lomperiken. De tv-wereld wordt afgeschilderd als een bastion van onzuiverheid, terwijl het boerenleven uitsluitend wordt opgehemeld en geportretteerd als integer. Ook lijken sommige plotwendingen weinig doordacht: want waarom, als alles in de wereld van regisseur Kenneth maakbaar is, huurt hij niet een acteur in om de vlotte boer Jelte te vervangen?

De mooie en gezellige shots van het boerenleven zorgen voor een vleugje nostalgie en gezelligheid, maar dat kan het grootste probleem van Leve Boerenliefde niet verbloemen: het gebrek aan suspense. Want ondanks dat er wel enkele spanningselementen aan het verhaal zijn toegevoegd, is vanaf het begin met heel weinig moeite te voorspellen hoe de vlag erbij zal hangen in de laatste scène.

10 mei 2013