Free Birds

***

recensie  Free Birds 3D

Kalkoenen aan de macht

door Simone Vogel

In een wereld waar mensen regeren, delven kalkoenen met Thanksgiving het onderspit. Zij staan op het menu, maar dat duurt niet lang meer. Een heerlijke luchtige comedy om het jaar met een lach af te sluiten.

Recensie Free Birds

Kalkoen Reggie (Paul Groot) leidt een rustig bestaan op een boerderij in Amerika. In tegenstelling tot zijn soortgenoten is hij een klein en pienter mannetje. Zijn soortgenoten dromen ervan om naar het ‘kalkoenenparadijs’ te gaan. Reggie beseft als enige dat het paradijs niet bestaat, maar dat hij in plaats daarvan op het menu staat voor Thanksgiving. Wanneer hij zijn boerderijvrienden er niet van kan overtuigen met hem op de vlucht te slaan, gaat hij er vandoor met zijn maatje Jake (Peter Paul Muller). Met behulp van bijdehante tijdmachine S.T.E.V.E. reizen de twee af naar Plymouth Colony in 1621. De plek en het jaar waar de eerste Thanksgiving ooit werd gevierd. Het feest zal na hun bezoek nooit meer hetzelfde zijn.

Comfort zone
De maker van Shrek, die deze film ontwikkelde, blijft in zijn comfort zone. De kalkoenen lijken echter dan echt, al komen sommigen qua lichaamsbouw ietwat gemanipuleerd over. De veren, snavels, poten en andere aspecten van de dieren zijn tot in de kleinste details bewerkt. Nog nooit zag men een kalkoen in zoveel glorie als nu. Daar staat tegenover dat de verhaallijn, hoewel hij grappig is, alleen geschikt is voor kinderen. De gevederde vrienden kunnen tijdreizen, stijldansen en een complete ondergrondse subcultuur ontwikkelen. Wanneer het hier zou gaan om een fictief figuur zoals Shrek is zo’n verhaallijn makkelijker in te denken, maar wanneer het gaat om beesten die daadwerkelijk op aarde leven, maakt het dit voor te kijker lastig om zich in te leven.

In Free Birds komen een hoop wijze levenslessen naar voren. Dommekracht Jake moet zich zien te bewijzen tegenover een hele kalkoenenkolonie. Hij zal zijn trots opzij moeten zetten voor het belang van de groep. Angsthaas Jake staat ook voor een belangrijke levenskeuze: kiest hij ervoor om terug te gaan naar de toekomst en zijn eigen leven te leiden, of blijft hij bij het meisje van zijn dromen in 1621 en redt hij de toekomst van Thanksgiving? Deze belangrijke levenskeuzes geven de kalkoenen een menselijk karakter.

Recensie Free Birds

Angry Birds
Hoewel de film niet op tijd is voor Thanksgiving, is het wel een heerlijke familiefilm voor het einde van het jaar. De kalkoenen, die af en toe wel erg veel vergelijking vertonen met Angry Birds zullen de harten van de jonge kijkers voor zich winnen. Het overwinnen van de slechterik uit de film en het feit dat de mensen uit 1621 daadwerkelijk bang lijken voor de dappere krielkipjes zorgen dat je de hele film geboeid blijft kijken. Deze lachmomenten maken dat Free Birds met recht de naam feelgoodfilm mag dragen.

10 december 2013