Broken

*****

recensie  Broken

Hard en vertederend

Regisseur Rufus Norris debuteert met een steenhard drama dat onder het vel kruipt en nooit meer vertrekt.

Broken vertelt een verhaal over hoe pestgedrag veel mensen tegelijk treft en over de breekbaarheid van kinderlijke onschuld. Rick (Robert Emms), een sociaal afgezonderde twintiger die bij zijn ouders woont, wordt door een misverstand aangevallen door zijn buurman Bob (Rory Kinnear), de alleenstaande en getormenteerde vader van drie pestende en leugenachtige dochters. Dat alles voor de ogen van Skunk (Eloise Laurence), een jong meisje met type 1 diabetes.

Broken

Om Skunk heen verandert alles na dat incident. De kettingreactie die in gang wordt gezet, maakt duidelijk dat de wereld rondom haar uit een onstabiele mix van karakters bestaat. Zij probeert haar jonge leven voort te zetten, maar de relaties tussen haar en haar gezin, haar vrienden en haar buren zullen nooit meer dezelfde zijn.

Opbouw
Het verhaal begint vrij minimalistisch, bouwt op en groeit op magistrale wijze. Door de manier waarop de ene gebeurtenis de andere altijd verklaart, krijg je als kijker nooit het gevoel dat het verhaal onrealistisch is, integendeel. De film demonstreert op zeer realistische wijze hoe één misverstand een kruitvatsituatie kan doen ontploffen. Door het anachronistische verloop van sommige scènes (soms wordt eerst het gevolg getoond, dan pas de oorzaak), laat de film je eerst raden naar de reden waarom iets gebeurd is, vooraleer die reden te tonen. Bijna alsof je het achteraf door een roddel verneemt.

Broken is tegelijk ongelooflijk hard en vertederend. Het verhaal speelt zich af in een woonwijk met mensen zoals we die iedere dag tegenkomen. De gebeurtenissen vernietigen naar het einde toe bijna ieder personage tot op het bot, maar voor dat gebeurt kan je zowaar ontroerd worden door de prachtige relaties tussen Skunk en haar vader, haar broer, haar oppas en haar nieuw vriendje.

Broken

Herkenbaar
In de relatie tussen Skunk en haar vader Archie kan iedere vader zich herkennen, of zelfs de liefde tussen de twee benijden. Tim Roth portretteert uitstekend de liefdevolle en bezorgde vader, die enkel probeert goed te doen voor zijn kinderen en zichzelf. Eloise Laurence, een nieuwe naam op het witte doek, speelt haar rol geloofwaardiger dan de meeste acteurs van haar leeftijd.

De overtuigende acteerprestaties, een bom van een verhaal, een beklijvende soundtrack en sfeervol camerawerk maken van Broken een parel. Verwacht geen film met blockbusterallures of ontzagwekkende special effects, maar laat je meeslepen door een intrigerend verhaal met een opbouw en een finale om ‘u’ tegen te zeggen.

9 maart 2013