Bullet to the Head

**

recensie  Bullet to the Head

Veel geweld, beetje humor

door Simone Vogel

In Bullet to the Head zien we Sylvester Stallone op zijn best. Het spelen van de bad boy gaat de routinier goed af. Hoewel het verhaal niet origineel is, heeft de film een hoge amusementswaarde.

Huurmoordenaar Jimmy Bobo (Stallone) en zijn partner Louis Blanchard (Jon Seda) gaan geen opdracht uit de weg. Op een avond wordt het tweetal in de val gelokt door een collega, Keegan (Jason Mamoa). Blanchard overleeft de hinderlaag niet. Bobo zint op wraak. In zijn zoektocht naar de moordenaar van zijn partner, stuit hij op agent Sung Kang (Jason Kwan), een New Yorkse wetsdienaar die ook op zoek is naar Keegan. De natuurlijke aartsvijanden gaan verder als duo.

Bullet to the Head

New Orleans
Hoewel het script van de film gebaseerd is op een boek, is het niet iets dat nooit eerder is vertoond. Antihelden en ongebruikelijke duo’s doen het goed op het witte doek.  Het is een verademing om een setting te zien in New Orleans. Regisseur Walter Hill (48 Hours, Streets of Fire) is groot fan van de stad van de jazz. New Orleans staat ook bekend vanwege zijn corruptie. Deze schimmigheid voegt een extra dimensie toe. Je weet nooit precies wie goed is of slecht. De rustige voice-over van Stallone draagt bij aan een prettige sfeer. Iets wat je niet direct verwacht bij een film die qua geweld en rond spattend bloed niet onderdoet voor een Tarantino.

Bullet to the Head is een film met een goed uitwerkte verhaallijn, al is hij niet erg origineel. Stallone steelt de rol als antiheld, terwijl Kwan de ‘eind goed al goed’-moraal hooghoudt . Met veel geweld en hier en daar een grap of kwinkslag, onderscheidt de film zich nauwelijks van zijn soortgenoten. Het gebrek aan regietempo is af en toe pijnlijk duidelijk. De gewelddadige actie verhult nauwelijks de montagefouten.

Bullet to the Head

Sixpack
Je kunt je afvragen hoeveel mensen zitten te wachten op een actieheld op leeftijd. De oude hond doet met zijn afgetrainde lichaam en airbrush sixpack gewoon weer hetzelfde trucje. Bullet to the Head had de comeback moeten zijn van de Rocky-acteur. Toch is het de slechtst bezochte bioscoopfilm in 32 jaar met Stallone in de hoofdrol. Dat komt waarschijnlijk door het gebrek aan inhoud en originaliteit in een film waarbij de acteurs de karakters nauwelijks overeind kunnen houden.

12 maart 2013