Imposter, The

****

recensie  The Imposter

Terugkeer van de verloren zoon

door Wouter Spillebeen

In juni 1994 verdwijnt de dertienjarige Nicholas Barclay spoorloos. In oktober 1997 duikt hij weer op, of toch niet? De documentaire The Imposter brengt het absurde en meeslepende verhaal van een Fransman die zich uitgeeft voor een vermiste Texaanse jongen.

Door middel van interviews en reconstructies vertelt The Imposter het verhaal van Frédéric Bourdin, een drieëntwintigjarige Fransman die, in een poging zich een andere identiteit aan te meten, beweert de drie jaar vermiste Nicholas Barclay te zijn. Liegend overtuigt hij iedereen ervan dat hij ontsnapt is van een plaats waar hij door mannen in uniform bijna iedere dag fysiek en seksueel mishandeld werd. Zelfs het gezin van de vermiste jongen schijnt er geen graat in te zien dat de blonde jongen met de blauwe ogen er nu helemaal anders uitziet. Geleidelijk aan ontrafelt zich een groter verhaal, een regelrechte thriller.

The Imposter

Waarom?
Hoe is het mogelijk dat niemand merkt dat Bourdin nauwelijks iets met Nicholas Barclay gemeen heeft? Waarom probeert hij de identiteit van de jongen te stelen? Hoe kan het dat de Fransman zo makkelijk een Amerikaans paspoort krijgt? En vooral: Waarom ziet een moeder geen verschil tussen haar eigen zoon en een bedrieger? Regisseur Bart Layton biedt op een beklijvende manier antwoord op deze vragen.

De documentaire is spannend van begin tot eind. De kijker puzzelt mee terwijl de personages vertellen hoe ze zelf de stukjes in elkaar passen. De gereconstrueerde scènes maken van The Imposter een belevenis, waarin je je helemaal kunt inleven. De film blijft interessant doordat de situaties in beeld komen terwijl de interviews hoorbaar zijn. De keuze van de regisseur om zelf niet in beeld te komen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Michael Moore (Bowling for Columbine, Sicko), geeft het gevoel dat de filmmaker niet het tempo bepaalt, maar enkel het verhaal zelf.

Zwaar Frans accent
Het zware Franse accent van Bourdin wordt na een tijd bijna onuitstaanbaar en soms ziet de film er meer uit als een Hollywood-interpretatie van een echt gebeurd verhaal dan als een waarheidsgetrouwe documentaire. Desondanks is The Imposter zeer boeiend en vaak ontroerend op zijn eigen manier. Het camerawerk is op niveau, het verhaal pikt een comfortabel tempo op, de vertelstijl is elegant en het geheel past geweldig samen. Layton slaagt met deze prent in zijn opzet: het publiek meezuigen in een spannend verhaal met zoveel lagen en kronkels dat iedereen er het zijne van kan denken. Een absolute aanrader voor liefhebbers van documentaires, thrillers en een goed absurd verhaal.

22 februari 2013