Film Fest Gent 2023 – Preview

Film Fest Gent 2023 – Preview:
50e verjaardag, 25 componisten

door Tim Bouwhuis

Er gaat weinig boven de vijftigste editie van een filmfestival. Film Fest Gent viert dit jubileum met bijzondere aandacht voor het vakmanschap dat het festival internationaal op de kaart zette: filmmuziek.

Programmadirecteur Wim de Witte legt in een recent interview uit hoe het toonaangevende Belgische festival vanaf de jaren tachtig geleidelijk kon uitgroeien tot een bakermat van de filmmuziek. Inmiddels wordt een nieuwe editie jaarlijks afgesloten met de ‘World Soundtrack Awards’, waar geroutineerde en talentvolle componisten worden bekroond voor hun werk en een hoofdgast optreedt met een voltallig orkest.

2×25
Alle aanleiding dus om er voor editie vijftig nog eens een schepje bovenop te doen. Het programmateam moet wat hebben afgebeld, want het komt met het zogenoemde ‘2×25’: 25 componisten werden gekoppeld aan 25 filmmakers, met als doel om unieke samenwerkingen tot stand te brengen waarin de muziek een hoofdrol mag vertolken. De shorts in het programma zijn in de regel hooguit enkele minuten lang en worden tijdens het festival vóór de reguliere filmvertoningen geplakt. Alle reden dus om de nieuwsgierigheid nog even in bedwang te houden, maar wie de aanstaande editie niet op locatie bezoekt, kan nu al terecht op het YouTube- (en Vimeo-)kanaal van het festival.

Fuego Sagrado van Jung Jae-il (componist Paradise) en Jayro Bustamante (regisseur La Llorona)

Vrienden van het festival
Een blik op het lijstje van de 2×25 namen leert welke regisseurs en componisten Film Fest Gent zoal een warm hart toedragen, en verraadt ook wat gasten die onderdeel uitmaken van het bredere festivalprogramma. Zo komt Radu Jude dit jaar persoonlijk langs om ons te vertellen dat het met de apocalyps wel meevalt (Do Not Expect Too Much from the End of the World) en presenteert Anthony Chen op de eerste volwaardige festivaldag The Breaking Ice. Documentairemaker Alexandre O. Philippe mist haast geen editie: hij heeft vrijwel altijd weer een nieuwe film óver film (Leap of Faith: William Friedkin on the Exorcist; Lynch/Oz) afgerond en komt daar in de regel maar wat graag over vertellen.

De Griekse Jacqueline Lentzou was twee jaar terug op het festival met haar langspeeldebuut Moon, 66 Questions en maakt dit jaar deel uit van de jury voor de Grand Prix (beste film); in diezelfde jury zat vorig jaar Alexandre Koberidze (What Do We See When We Look at the Sky?, FFG 2021). Componisten Colin Stetson (Hereditary) en Eiko Ishibashi (de vaste componist van Ryûsuke Hamaguchi) zijn dan weer op het festival om liveconcerten te verzorgen. Gabriel Yared was in 2020 nog eregast, Daniel Hart bezocht Gent vorig jaar om te spreken over zijn vaste samenwerking met David Lowery (The Green Knight).

‘Best of the Fests’
Op deze voet kunnen we nog wel even doorgaan, maar het punt is duidelijk: alle paden leiden naar het festival, en het rijtje namen is indrukwekkend (zo leverden ook Jia Zhangke, Paul Schrader, Terence Davies, Howard Shore en Patrick Doyle een bijdrage). Dat laatste geldt ook gerust voor de line-up van de 50e editie, al zijn we dat ook wel van Gent gewend: omdat het programmateam selecteert uit het aanbod van de grootste festivals (Cannes voorop), en distributeurs daarbij ook nog eens kansen zien om hun Benelux-releases (kleine en grotere arthouse-titels, aangevuld met aanbod dat regulier eerder in Kinepolis draait dan in het filmhuis) een goede ‘kickstart’ te geven, voelt de gemiddelde editie als een ‘Best of the Fests’, waar je naar hartenlust bijeen kunt schrapen wat je in Berlijn of Cannes (nog) niet kon zien.

Atypische Holocaustfilm
Juist hierom is het gemis van The Zone of Interest (Jonathan Glazer) een teleurstelling. Volgens veel aanwezige journalisten was deze atypische Holocaustfilm eigenlijk dé titel van de voorbije Cannes-editie (Anatomy of a Fall van Justine Triet won de Gouden Palm), maar toch prijkt dit drama in Gent niet op het affiche. Aangezien de Nederlandse releasedatum voorlopig is vastgezet op 1 februari 2024, ligt het in de lijn der verwachting dat fervente festivalgangers zich voor Glazers vermeende meesterwerk in Rotterdam (IFFR) moeten melden.

About Dry Grasses

About Dry Grasses

Verzoek voor het publiek
Welke titels die wél geprogrammeerd zijn het meest tot de verbeelding spreken? De beheerste Turkse cineast Nuri Bilge Ceylan (Winter Sleep) maakte met About Dry Grasses zijn eerste film na The Wild Pear Tree, en de Spanjaard Víctor Erice (El espíritu de la colmena) is na ruim dertig jaar (en een aantal shorts en speciale projecten) terug met Cerrar los ojos. De Belg Bas Devos (Ghost Tropic) won eerder dit jaar in Berlijn de hoofdprijs in de prestigieuze Encounters-sectie, voor Here.

Lois Patiño (verder in Gent met een verzamelprogramma van zijn shorts, én als jurylid) baarde op diezelfde Berlinale (en in dezelfde sectie) opzien met Samsara, waarin het publiek halverwege ineens een bijzonder verzoek te verwerken krijgt. Op een zo groot mogelijk doek met optimaal geluid zorgt dit meditatieve drama voor een haast transcendente ervaring; daarvoor hoef je dus niet eens naar VR-installatie Floating with Spirits (prijswinnaar in Venetië, dat een heus VR-eiland heeft), tevens de eerste installatie die ooit Film Fest Gent aandoet. Is een oktoberbezoek aan de stad dan echt geen optie? Dat MOOOV het aandurft om het mateloos eigenzinnige Samsara volgend jaar uit te brengen in de Nederlandse filmtheaters, mag gerust een wonder heten.

Film Fest Gent 2023 opent op dinsdag 10 oktober met Holly (Fien Troch) en gaat vervolgens door tot zaterdag 21 oktober. Bezoek de website voor meer informatie over het programma en de ticketverkoop.

8 oktober 2023

MEER FILMFESTIVAL