Ries Jacobs
Op mijn middelbare school in het Brabantse Eersel hadden we tien keer per jaar op vrijdag filmavond. Voor tien gulden per schooljaar zag ik in de schoolaula films die op dat moment soms pas net uit de bioscoop waren. Sommigen, bijvoorbeeld Terminator II en The Breakfast Club, zijn inmiddels semiklassiekers. Maar de meeste vrijdagavondfims, zoals The Secret of my Success, Lethal Weapon II en Pretty in Pink, konden mijn interesse niet echt wekken.
Pas tijdens mijn studie halverwege de jaren ’90 kreeg ik meer belangstelling voor cinema. De neo-noirs uit deze periode (The Usual Suspects, Se7en, Pulp Fiction) bleven, toen ik ze voor het eerst zag, dagenlang in mijn hoofd doorwerken. Er bleek meer te zijn dan de actiecomedy en de dramatische romantiek van de vrijdagavonden op school.
Weer later ging ik over de grenzen van Hollywood kijken. De veelal Europese films die ik zag bleken vaak een beter verhaal en een duidelijkere boodschap te hebben dan het Hollywoodgeweld dat de bioscoop overspoelt. Voor In de Bioscoop recenseer ik daarom vaak werk uit deze hoek van de wereld.
Films: | 12 Monkeys – Tillsammans (Together) – Donnie Darko – Goodfellas – Dr. Strangelove – Good Will Hunting – Der Untergang – Trainspotting – The Big Lebowski – Das Leben der Anderen – Malena – The Usual Suspects – Taxi Driver | |
Boekverfilming: | The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1999) The Virgin Suicides (Jeffrey Eugenides) |
|
Filmquote: | “Begbie didn’t do drugs either, he did people. That’s what he got off on” Trainspotting (1996) |
|
Bioscoop: | Verkadefabriek, Den Bosch | |
Bioscoopsnack: | Niets | |
Soundtrack: | Good Will Hunting (1997) | |
Filmscène: | About Schmidt (openingsscène, 2002) |