Filmfestival Toronto 2018: Deel 1

Filmfestival Toronto 2018 – Deel 1:
Gedoodverfde Oscarwinnaar

door Bert Goessen

Halverwege het 43ste Toronto International Film Festival (TIFF) zijn er naast diverse goede films net als altijd teleurstellingen van regisseurs die de hoge verwachtingen niet kunnen inlossen. De film die kwalitatief boven alles uitsteekt, is A Star Is Born, het regiedebuut van Bradley Cooper.

Geruime tijd gonst het al dat dit in 2019 een gedoodverfde Oscar-winnaar is. Na het zien van de film kan met volle overgave worden bevestigd dat dit zeker gaat gebeuren. Het simpele verhaal is al eerder verfilmd met Judy Garland en Barbra Streisand in de hoofdrol. Dit keer wordt de vrouwelijke hoofdrol vertolkt door Lady Gaga en dat doet ze met verve. Zangeres Ally wordt verliefd op de succesvolle zanger Jack die haar voor het eerst ontmoet in een drag queen bar waar zij Franse chansons vertolkt. Er ontstaat een passionele relatie als Jack haar uitnodigt met hem op het podium te komen zingen. De liefde spat van het doek als ze samen voor het eerst een duet zingen. Als toeschouwer lopen dan de rillingen over je lijf.

A Star Is Born

Donkere kant
Maar hun liefde kent ook een donkere kant. Jack zit behoorlijk aan de drank en de drugs, terwijl Ally steeds meer een eigen zangcarrière begint op te bouwen. Het einde is behoorlijk tragisch, maar ook liefdevol als Ally een lied ten gehore brengt dat Jack speciaal voor haar heeft geschreven. De match tussen Frank en Ally spat werkelijk van het doek en de muzikale kwaliteiten van Bradley Cooper en Lady Gaga tillen de film naar een nog hoger niveau. Zelden zo genoten van een ogenschijnlijk simpel liefdesverhaaltje. De film komt begin oktober in de Nederlandse bioscopen.

Een aangename verrassing was ook de film LORO van de Italiaanse regisseur Paolo Sorrentino, de maker van LA GRANDE BELLEZZA. LORO is een extravagant portret van de Italiaanse ex-president Silvio Berlusconi. Na een wat moeizame start komt de film halverwege op stoom en weet de toeschouwer op een ludieke wijze het absurde leven van de persoon Berlusconi te verbeelden. Acteur Toni Servillo ziet er werkelijk eender uit als Berlusconi en speelt de rol met meer dan overtuiging. Het hedonisme, de zwierige camera, de stampende muziek en de flitsende montage zijn ook nu weer de kenmerkende elementen in Sorrentino’s film. LORO kruipt heel geleidelijk onder de huid om een onuitwisbare indruk achter te laten.

Licht als een veertje
Een aangename verrassing uit Nederland is de eerste film van Rosanne Pel, LIGHT AS FEATHERS. Gesitueerd in een klein dorp op het platteland in Polen vertelt de film het verhaal van de 15-jarige puber Eryk die met zijn dominante moeder en oma samenleeft in een weinig florissante omgeving. De desolaatheid en troosteloosheid van hun woon- en werksituatie roept associaties op met de vele Britse sociale drama’s van Ken Loach en van de Belgische broeders Dardenne. De uitzichtloosheid van de maatschappelijke situatie is deprimerend en indringend in beeld gebracht. Een rauwe film die in de montage duidelijke kenmerken vertoont van een debuutfilm. Harde overgangen en compromisloze keuzes. Een regisseuse om in de gaten te houden.

De Chinese regisseur Zhang Yimou is vooral bekend van zijn eerste films zoals Het Rode Korenveld, Ju Duo en Raise the Red Lantern. De laatste jaren heeft hij vooral historische drama’s (Hero) en martial art films (Crouching Tiger Hidden Dragon) gemaakt. Zijn nieuwe film SHADOW is een combinatie van beide genres. Het verhaal speelt in het verre verleden en gaat over het veroveren van de heerschappij door de ene gewelddadige heerser over de andere. De spectaculaire gevechtsscènes zien er adembenemend uit. Choreografisch onovertroffen en in een consequente kleurstelling. Voor de liefhebber zeker aanbevelenswaardig.

Palestijnse komedie
TEL AVIV ON FIRE is een heerlijke Palestijnse komedie waarin op luchtige wijze de draak wordt gestoken met de Joods-Palestijnse situatie in het algemeen en de dagelijkse praktijk in Jeruzalem in het bijzonder. De humor is van zodanig niveau dat de zaken niet belachelijk worden gemaakt. Het verhaal navertellen heeft weinig zin omdat het vooral de talrijke oneliners zijn die de gevatheid en de scherpte van deze komedie kenmerken. Een echte crowdpleaser. Hoofdrolspeler Kais Nashef werd in Venetië al bekroond met de prijs voor beste mannelijke hoofdrol.

Felix van Groeningen, de Belgische regisseur van DE HELAASHEID DER DINGEN en THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN, stelt zwaar teleur met zijn nieuwe film BEAUTIFUL BOY over een vader die zijn zoon niet van het drugsgebruik kan afhouden en uiteindelijk machteloos moet toezien hoe zijn zoon steeds verder afglijdt richting afgrond. De film moet een aanklacht zijn tegen de talloze slachtoffers die er elk jaar in Amerika zijn te betreuren ten gevolge van het overmatig druggebruik. Helaas schiet de film zijn doel voorbij, omdat hij blijft steken in een overdosis aan sentimentaliteit en moraliteit.

Net zoals de manschappen op de onderzeeboot Kursk zich afvragen waarom er zo weinig gebeurt op hun schip zal de filmbezoeker zich afvragen waarom er zo weinig gebeurr in de film KURSK. Thomas Vinterbergs verfilming van de dramatische ondergang van de Russische onderzeeër enkele jaren geleden mag als volledig mislukt worden beschouwd. De specialist van het familiedrama (Festen en Jagten) schotelt ons een rechttoe rechtaan verhaal voor waarin het lijkt alsof de hoofdrolspelers Matthias Schoenaerts en Lea Seydoux hun tekst vanaf een A-4tje oplezen.

Nuestro Tiempo

Platte Reygadas
Carlos Reygadas drie uur durende film NUESTRO TIEMPO kent een lange aanloop naar het dramatische hoogtepunt van een driehoeksrelatie die uiteindelijk niet blijkt te werken. Juan en Esther, gespeeld door Reygadas zelf en zijn vrouw Natalia Lopez, leven met hun kinderen op een ranch in Mexico waar ze stieren hoeden. Als Esther verliefd wordt op de Amerikaanse paardentrainer Phil gaat hun relatie op de helling. Zeker als Esther steeds minder informatie met Juan deelt. In tegenstelling tot Reygadas’ eerdere films waarin het verhaal doorgaans met beelden wordt verteld, is NUESTRO TIEMPO een verhaal met veel tekst en weinig indrukwekkende beelden. Dat is wennen. Bovendien is het verhaal van de open relatie met een mogelijke driehoeksverhouding in sommige scènes lachwekkend en ongeloofwaardig. Zo contemplatief als Reygadas vorige films zijn, zo plat is zijn nieuwste. Drie uur film is dan een hele zit.

Mike Leighs nieuwe film PETERLOO speelt zich af in Manchester, vier jaar nadat Napoleon wordt verslagen in Waterloo. In de Engelse geschiedenis staat de opstand van de werkende klasse tegen de aristocratie in Saint Peter ‘s Field in Manchester bekend als het bloedbad van Peterloo. Leigh trakteert ons op een gortdroge geschiedenisles van 150 minuten, hetgeen voor menig niet-Britse kijker iets teveel van het goede is.

De komende dagen staan er nog een aantal veelbelovende films op het programma zoals: ROMA van Alfonso Cuaron, winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië, SUNSET van de Hongaar Laslo Nemes, IF BEALE STREET COULD TALK van Barry Jenkins, de maker van MOONLIGHT en WIDOW van Steve McQueen.

 

10 september 2018

 

DEEL 2

 

MEER FILMFESTIVALS