Een jaloerse partner in Lissabon, Laurie Andersons prachtige memoires en de verloren kracht van spelletjeshallen in New York, waar de arcades ooit hoogtij vierden.
Van de docu Fear Itself springen we naar het beklemmende Endorphine, om te eindigen met Green Room waarin de punkband The Ain’t Rights in een waar bloedbad verzeild raakt.
Ditmaal een ongeëvenaard filmduo, de onderbelichte rol van de filmoperateur, de grondleggers van de porno-industrie in Italië en absurde vergelijkingen tussen aap en mens.
Animatiefilm van Charlie Kaufman, bloeddorstige indianen in het wilde westen, een ontmoeting tussen oosterse en westerse muzikanten in India en bizarre taferelen in een brutalistische megaflat.
Het grootste filmfestival van Nederland gaat deze week weer van start in Rotterdam. InDeBioscoop is er natuurlijk bij en blikt vooruit op een breed en gevarieerd programma.
Een vader gaat tot het uiterste om de wens van zijn terminaal zieke dochter te vervullen, een rechtbankdrama in India en een Deens opgroeidrama waarin flink geëxperimenteerd wordt met seks.
Dde ondergang van de stad Flint, het verhaal achter een beruchte b-filmstudio, het portret van criticus Roger Ebert en de tragische carrière van ’s werelds kleinste actieheld.
Slow cinema uit de Italiaanse bergen, een verveelde meesteres en haar gewillige slaafje, de harde pikorde in een doveninstituut in Oekraïne en een mysterieus zelfmoorddorp in Wales.
In ons tweede festivalverslag een imkerfamilie op het Italiaanse platteland, de bittere werkelijkheid van eerwraak, een komisch surrealistische droomtrip en een hippe vampier uit Iran.
toeristische frustraties in de Alpen, een verboden film over de gevolgen van een kernoorlog, een excentrieke zanger verpakt in een nephoofd en Keira Knightley die maar niet volwassen wil worden.
Het internationale filmfestival in Rotterdam IFFR biedt ook tijdens zijn vierenveertigste editie een prikkelende mix van arthouse, genrecinema en documentaires. George Vermij blikt vooruit.
De afgelopen dagen hebben George Vermij en Ralph Evers het International Film Festival Rotterdam (IFFR) verslagen. We besluiten hun reeks beschouwingen met een terugblik.
De beslommeringen van artistieke types in NYC, de gedreven makers van een Japans woordenboek, een portret van cinefiel festivalpubliek in Argentinië en een Duitse thriller over een femme fatale.
In ons zevende verslag van het Rotterdamse filmfestival de hang naar schone kunsten, lot in eigen hand in hedendaags China, rijkdom leidt tot moreel verval en vampiers klooien met mobieltjes.
De beste remedie tegen een vervelende klucht is esthetiek, die je in vervoering brengt. Evenals de tomeloze clubliefde van Feyenoord of de lamlendigheid van een rouwende Chinese jongeman.
Liefde tussen uitersten, werken en wegdromen in Ulaanbataar, wraakzuchtige martelpraktijken in Israël en horror hoog in de Oostenrijkse bergen. Het IFFR is op stoom gekomen.