Ondertussen

In ‘Ondertussen, op de redactie’ corresponderen onze redacteuren over actuele en heikele filmkwesties en blijkt dat men het lang niet altijd met elkaar eens is.

Ondertussen, op de redactie

  • Kleur in film
    "Ik ben bezig met de voorbereiding van mijn verdiepingscursus aan de Volksuniversiteit en behandel hierin o.a. het thema ‘kleur in film’. Je voelt hem al: ik hoor graag jullie suggesties."
    Lees verder
  • Is de seriekijker slaaf van de moderne tijd?
    "Naar aanleiding van de Duitse serie Heimat wil ik aanhaken bij een inleidende opmerking in je bespreking over de volksstammen die zich laten vollopen met Amerikaanse series."
    Lees verder
  • Verliefd op Bette Davis
    "Nadat ik sinds lange tijd weer All About Eve keek, wist ik het zeker: ik ben verliefd op Bette Davis! Kan dat wel: verliefd zijn op een filmster (die bovendien al lang geleden is overleden)?"
    Lees verder
  • Gruwelijke daden door manipulatie
    Redactieleden corresponderen over daden waartoe mensen bereid zijn door manipulatie n.a.v. de biopic Experimenter over het toedienen van dodelijke stroomstoten.
    Lees verder
  • Moreel dilemma bij de kijker
    “Bij het Deense oorlogs- en rechtbankdrama Krigen bleef ik achter met een moreel dilemma. Herinneren jullie een film waarbij je dacht: ‘Hoe zou ik in zo’n situatie hebben gehandeld?'”
    Lees verder
  • Wat zijn obscure films?
    “Maar laten we allereerst eens vaststellen wat jij nu precies verstaat onder obscuur. Duister? Onbekend? Weinig aanzien? Wat zijn je criteria? Waar word jij zo opgewonden van?”
    Lees verder
  • De bankier als malariamug
    “Heeft The Big Short (Oscar beste scenario) het in zich om net zo iconisch te worden voor de huidige economische crisis als bijvoorbeeld All the President’s Men is voor Watergate?”
    Lees verder
  • I Vinti: Vervreemding en nihilisme
    “Gisteravond zag ik I Vinti, de film van Antonioni uit 1953. Je ziet er de latere filmauteur, die van L’Avventura, L’eclisse en Blowup, al in terug. Vervreemding, nihilisme, misdaad, moord.”
    Lees verder
  • Le Tout Nouveau Testament: meesterwerk?
    Bob noemde in zijn recensie de Belgische film Le Tout Nouveau Testament een ‘ontsporend meesterwerkje’. Collega Ralph sliep er een beetje onrustig door en Alfred wilde er ook wel iets over kwijt.
    Lees verder
  • Gouden Palm voor geparfumeerde lucht
    “Het lijkt wel alsof veel critici soms argeloos met 5 sterren strooien.” Twee redacteuren schijnen hun licht op de mooifilmerij in The Assassin van de Taiwanese regisseur Hou Hsiao-Hsien.
    Lees verder