One Direction: This Is Us 3D

*

recensie  One Direction: This Is Us

Halfnaakte lijven en gillende keukenmeiden

door Simone Vogel

Heb je er ook altijd van gedroomd om met je handen door Harry z’n krullen te woelen, over Zayns wasbordje te kriebelen of grappen uit te halen met Liam en Niall? Het hoeft niet bij dromen te blijven. De boys van One Direction komen met een 3D-film waardoor ze larger than life lijken en dichterbij zijn dan ooit.

One Direction boekt succes over de hele wereld. Gillende meisjes achtervolgen ze waar ze ook gaan, ze produceren hit na hit en hun gezichten zijn zelfs te vinden op broodtrommels. Dus werd het tijd voor een nieuwe uitdaging én een bijzondere manier om fans te bedanken: This Is Us. Een kijkje achter de schermen in het leven van Niall Horan, Zayn Malik, Liam Payne, Harry Styles en Louis Tomlinson.

X Factor
Na een korte introductie van de band wordt uitgebreid verteld over het ontstaan van het succesvolle concept. Dit lijkt overbodig, aangezien de doorgewinterde fan dit wel kan dromen. We zien de aandoenlijke beelden van de audities voor X Factor, waaraan de jongens hun bekendheid danken. Slechte kapsels en jonge koppies worden afgewisseld met excuses voor slechte optredens.

De jongens hebben een wereldtournee gedaan en de kijkers mogen met ze mee op reis. We zien bekende concerthallen zoals de O2 in Londen en het Ziggo Dome in Amsterdam. Met als hoogtepunt een concert in Mexico voor zo’n 60.000 fans. On the road beelden worden afgewisseld met zoetsappige hits, concertregistraties en verbazingwekkend veel halfnaakte bandleden, bedekt met tatoeages. Je vraagt je af of de jongens altijd zo rondlopen, of dat deze beelden speciaal voor de fans zijn gemaakt.

Recensie One Direction: This Is Us 3D

Directioners over de hele wereld gillen de longen uit hun lijf wanneer ze de bandleden spotten. In de film wordt dit vergeleken met Bealtemania, maar het is de vraag of deze vergelijking enig recht doet aan het succes van de Beatles. Deze band heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de hedendaagse muziek. Dat kan over One Direction helaas niet gezegd worden. Hoewel de jongens hun best doen de kijker ervan te overtuigen dat ze unieke muziek maken met rock-’n-roll invloeden, overstijgt de originaliteit van de gemiddelde songtekst niet het niveau van Taylor Swift en Justin Bieber.

Twitter
De belangrijke functie van social media komt ook aan de orde in This Is Us. One Direction claimt zijn succes te danken te hebben aan de enthousiaste fans die via Twitter hebben gezorgd voor wereldwijde bekendheid. Misschien is dat zelfs een zwaktebod. In het verleden hoefden wereldberoemde boybands als *Nsync en de Backstreet Boys het niet te hebben van Twitter en Facebook.

Documentairemaker Morgan Spurlock, die we kennen van het spraakmakende Supersize Me, had ook in deze film voor een verrassende invalshoek kunnen zorgen. In plaats daarvan is hij blijven hangen in clichés en oppervlakkigheden. Het lukt maar mondjesmaat om de jongens een sympathiek karakter mee te geven. Dit had makkelijk gekund, aangezien alle bandleden uit simpele arbeidersgezinnen komen. Door de nadruk te leggen op de ‘zielige’ supersterren die bakken geld verdienen en worden ‘belaagd’ door fans bereikt Spurlock het tegenovergestelde.

Kaskraker
This Is Us zal ongetwijfeld een kaskraker worden. Directioners van over de hele wereld hebben hun slaapzakken al voor de bioscopen neergelegd in de hoop hun idolen van zo dichtbij mogelijk te kunnen bekijken. Het succes zal in ieder geval niet komen door het goede verhaal. De jongens van One Direction komen oppervlakkig over. Met zo weinig diepgang had de film ook afgekund met de helft van de tijd. Hoewel Harry, Zayn, Liam, Niall en Louis best aardig zijn om te zien, had This Is Us gemaakt kunnen worden met iedere willekeurige boyband.

25 augustus 2013