Terugblik filmjaar 2020 – Deel 2: Beste lezer, over 25 jaar…

Terugblik filmjaar 2020 – Deel 2:
Beste lezer, over 25 jaar…

door Bob van der Sterre

Hopelijk lees je dit in de archieven van InDeBioscoop. Ik hoop dat de site nog steeds live staat en dat het internet nog niet helemaal verpest is!

My Octopus Teacher

My Octopus Teacher

2045… Is er dan nog cinema? Of is alles een generieke, digitale creatie geworden van via blockchain samenwerkende AI’s, bekeken door tevreden kijkvee?

2020 werd door corona het eerste jaar sinds de uitvinding van de film (oorlogssituaties daargelaten) dat we een groot deel van het jaar niet naar de bioscoop konden. En anders met maximaal 30 mensen. Je mocht niet eens meer popcorn naar de zaal meenemen. Zout noch zoet.

De filmindustrie had al moeite met de strijd tegen downloaden, de populariteit van series en games en de opkomst van de thuisbioscoop, die je wel op pauze kunt zetten. Toen kwam corona daar nog overheen. Hoe ga je op anderhalve meter afstand een romantische scène filmen? Hoe verkoop je je filmhits met maximaal 30 bezoekers per voorstelling? Uitgaan zonder cafés en restaurants en in halflege filmzalen zitten, is ook niet hoe uitgaan bedoeld is.

Is deze coronatijd de doodsteek van de echte bioscoop? Of misschien, op een of andere manier, het begin van een nieuwe filmrenaissance? Alleen jij weet dat, beste lezer.

Filmhoogtepunten
Hier mijn eigen schaarse, bioscooploze filmhoogtepunten van 2020:

Meest verrassende nieuwe film: Lapsis. Deze absurde ‘nabije SF’ zag ik tijdens LIFF. Over kabels die door bossen moeten worden getrokken door uitzendkrachten, om zo nieuwe energiebronnen (kubussen) met elkaar te verbinden. Prettig verrast door het fantasierijke script en behoorlijke plot.

Beste documentaire: Epicentro van Hubert Sauper op IDFA. Mooi verweven verhalen en artistieke beelden over Cuba. Enorme meevaller. En dat nadat ik eigenlijk na de eerste tien minuten de film wilde uitzetten. Een dag later probeerde ik opnieuw en toen begon de Sauper-magie te werken.

Beste korte film: Do You Like Poetry?. Heerlijke, korte Braziliaanse film die ik zag tijdens LIFF. Mensen die alsmaar verdwijnen, hoe zit dat? De hoofdpersoon snapt er niets van.

Beste satire: Effacer l’historique. Vermakelijke satire op het moderne leven tijdens LIFF van Delepine en Kervern. Zoals gebruikelijk zeer ondergewaardeerde film van deze koningen van de absurditeit. Ik moest wel een paar keer hard lachen om dit ‘boeiende leven der sukkels’ (om in de woorden van Kamagurka te spreken). De film had wel beter op de helft kunnen eindigen, het einde was niet zo geweldig.

Beste oorlogsfilm/actiefilm: 1917. Verrassend goed oorlogsdrama van San Mendes en cinematograaf Roger Deakins. Immens veel aandacht voor detail. Veel voorbereiding, technisch een bijzondere prestatie. Verhaal vond ik wat minder.

Beste ontroerende film: My Octopus Teacher. Docu op Netflix over een duiker die een band krijgt met een octopus. Ontroerender gaat het niet worden!

Beste Camera Obscura-film: Der Schweizermacher. Komische satire uit 1979 zou echt een voltreffer zijn geweest als die in 2020 was gemaakt. Onze thema’s maar dan veertig jaar eerder.

About Endlessness

About Endlessness

Beste artistieke film: About Endlessness. De nieuwe Roy Andersson stelde niet teleur, zoals geen enkele film van Andersson. Lees mijn recensie!

Beste filmfestival van 2020: mijn eigen huiskamer. Ik ‘bezocht’ er twee: LIFF en IDFA. LIFF had de online films heel behoorlijk geregeld, IDFA was minder duidelijk. Bovendien wilde IDFA ons niet plaatsen op hun media-pagina. Waar ze uiteraard wel linken naar traditionele media als Volkskrant, VPRO en NRC. Hoewel die media niet konden tippen aan onze berichtgeving (bijna tien artikelen in totaal). IDFA is dol op documentaires over minderheidsgroepen, maar zelf doet ze dus ook mee aan het negeren van ‘de kleintjes’. Omdat we te kritisch waren? Wat een ironie allemaal.

Wel beste lezer, over 25 jaar… 2020 was een raar ‘tussenfilmjaar’. Neem dat maar aan van deze coronaveteraan. Ik hoop dat het beter filmtoeven is in jouw jaar. En vertel: wanneer gaan we nu films kijken met een VR-bril?

 

25 december 2020

 

Terugblik filmjaar 2020 – Deel 1: Het jaar van de vrouw
Terugblik filmjaar 2020 – Deel 3: Film op rantsoen
Terugblik filmjaar 2020 – Deel 4: Een beetje escapisme kunnen we wel gebruiken
Terugblik filmjaar 2020 – Deel 5: Gecontroleerd uitrazen
Terugblik filmjaar 2020 – Deel 6: Herwaardering collectieve ervaring
Terugblik filmjaar 2020 – Deel 7: Blikvangers en donkere spiegels
Terugblik filmjaar 2020 – Deel 8: Vijf films die ik voor het eerst zag